2/22/2017

Rull: "És un escàndol la inversió al ramal de Madrid del CMED, mentre aquí estem sotmesos a un nivell de desinversió dramàtic"


TES
Rull durant la seva intervenció, avui, al Parlament.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha qualificat avui d'"escàndol" la inversió del govern de l'Estat al Corredor Mediterrani (CMED). En resposta a una pregunta oral al Parlament, Rull ha criticat que mentre al ramal de Madrid del CMED "hi ha prevista una inversió de 935 milions d'euros per fer túnel, quadriplicació de vies, ample internacional i accés a l'aeroport" a Catalunya "ve el ministre i ens explica que el ramal entre Vila-seca i Tarragona, que es construeix amb ample ibèric, va amb un any de retard. A més, no ens donen data pel tercer fil; i si el posen serà en una sola via, el que fa impossible qualsevol estratègia de connexió amb la frontera amb França". "Mentre allà hi ha tota la inversió de totes les maneres possibles aquí estem sotmesos a un nivell de desinversió dramàtic", ha reblat.
 
"A partir d'aquí només hem vist gesticulacions: han nomenat el coordinador del Corredor Mediterrani però no diuen què ha de fer, què ha de gestionar, com ho ha de gestionar i amb quins recursos ha de disposar", ha denunciat Rull. Per això, ha explicat que el Govern català i el valencià han fet arribat una carta al ministre de Foment on se li exposen quines atribucions hauria de tenir el coordinador.
 
Coordinador amb capacitat executiva i operativa
 
Per als dos governs, el coordinador ha de planificar l'execució de les actuacions i obres complint terminis; tenir capacitat executiva sobre Adif i Renfe per garantir inversions en el marc d'una agenda d'execució certa, un pressupost establert cert i fiable que pugui  compartir amb la resta d'agents públics i privat; capacitat operativa per comandar les obres i disposar d'una oficina tècnica per executar la seva tasca i un equip tècnic multidisciplinari que depengui directament del Coordinador, entre d'altres.
 
El titular de Territori i Sostenibilitat ha remarcat: "El que passa a l'entorn del CMED és molt greu i estan en joc molts llocs de treball potencials i molta capacitat d'inversió pública i privada". Rull ha recordat que la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani va aprovar, per unanimitat, la priorització de l'agenda catalana. Un document que  es presentarà a l'Estat espanyol, en primera instància, i després a l'Estat francès i a la Unió Europea i que recull les principals actuacions que cal culminar per impulsar aquesta infraestructura estratègica.