25.4.17

Baixen un 16% les reclamacions de consum a les Terres de l'Ebre


Al centre, la dir de l'ACC, Montserrat Ribera, acompanyada de la dir dels SSTT d'Empresa i Coneixement a Terres de l'Ebre, Mercè Miralles
Al centre, la dir de l'ACC, Montserrat Ribera, acompanyada de la dir dels SSTT d'Empresa i Coneixement a Terres de l'Ebre, Mercè Miralles
 
La directora de l'Agència Catalana del Consum (ACC), Montserrat Ribera, acompanyada de la directora dels serveis territorials d'Empresa i Coneixement a la demarcació, Mercè Miralles, ha presentat avui a Tortosa la Memòria d'Actuacions 2016 de l'ACC de les Terres de l'Ebre. Entre les dades destaca que l'any passat es van presentar 856 reclamacions de consum, un 16% menys que el 2015, mentre que les consultes van créixer un 5,27% en aquest mateix període. Així mateix, en l'àmbit de resolució de conflictes de consum, es van resoldre 519 casos per la via de la mediació i es van acordar 56 laudes a la demarcació.
 
En el marc de la presentació, la directora de l'ACC, Montserrat Ribera, ha volgut destacar que "el consumidor cada cop coneix millor els seus drets i reclama primer a l'empresa". De cara als objectius per al 2017, Ribera ha avançat que "enguany volem esmerçar esforços per augmentar les empreses adherides a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC), ja que per a les empreses suposa un plus de garantia de cara als consumidors". En matèria formativa, un dels eixos de l'actuació de l'Agència, la directora ha assenyalat que "també volem que més alumnes passin per l'escola de consum, ja que volem futurs consumidors més informats i més responsables".
 
Pel que fa a l'anàlisi de les reclamacions per sectors, les telecomunicacions i Internet aglutinen el 39,8% del total (4 de cada 10); seguit dels serveis generals de consum (20,7%) —que inclou lloguer de vehicles en un altre país, serveis turístics contractats, comerç detallista i comerç en línia o Internet, activitats immobiliàries, diferents serveis empresarials, cursos, esdeveniments esportius, contractació d'entrades per a concerts i espectacles—; dels subministraments bàsics (aigua, llum i gas) amb el 19,3%; els béns de consum/productes (9,2%) —que inclou aliments, begudes, articles de vestir i calçat, articles d'oci (material esportiu, instruments musicals), aparells elèctrics per a la cura personal, joies, plata, rellotges i accessoris, articles per a la cura de nadons— ; el transport (6%); els serveis financers (4,8%); i la restauració i establiments turístics (0,2%). Al conjunt de Catalunya, l'ACC ha gestionat 14.640 reclamacions.
 
Orange Espagne és la companyia amb més reclamacions a les Terres de l'Ebre seguida de Telefónica, Endesa, Vodafone, Vueling, Gas Natural, Sorea, Caixabank, Iberdrola i Petrogon.
 

519 mediacions resoltes a la demarcació, un 22,31% menys
 
El 2016, l'ACC va resoldre per mediació a les Terres de l'Ebre 519 casos, un 22,31% menys que el 2015. El 51,6% (5 de cada 10) han estat per serveis de telecomunicacions i Internet; seguit dels serveis d'electricitat, gas i aigua amb el 19,1%; dels serveis generals de consum amb el 13,5%; els béns de consum amb el 7,5%; els serveis de transport amb el 5,8%; i els serveis financers amb un 2,5%. A tot Catalunya, es van resoldre 6.362 casos per aquesta via, un 17,97% menys que al 2015.
 
Pel que fa als arbitratges, l'ACC va dictar a la demarcació un total de 56 laudes, un 65,22% menys que al 2015. Aquesta caiguda s'explica per la finalització del procés de tramitació de les reclamacions per les preferents de Catalunya Caixa, iniciat a finals de 2012 i conclòs el 2015. Analitzat per sectors, 7 de cada 10 dels laudes (el 69,64%) han estat per serveis de telecomunicacions i Internet, seguit a distància dels serveis d'electricitat, gas i aigua (el 21,43%), d'altres serveis generals de consum (7,14%) i de béns de consum/productes amb l'1,79%.  
 
Pel que fa a les denúncies, durant el 2016 es van interposar 37 a les Terres de l'Ebre, 25 més que les registrades en el 2015 (12). D'aquestes, el 43,2% van ser d'altres serveis generals de consum; seguides pels serveis de telecomunicacions i Internet (21,6%); de béns de consum/productes (16,2%); dels serveis de transport (8,1%); dels serveis d'electricitat, gas i aigua (5,4%); i finalment d'aliments (5,4%).
 
També cal destacar que l'ACC a la demarcació va rebre durant el 2016 un total de 2.979 consultes de consum, el que representa un 5,27% més que a l'any anterior. D'aquestes, 1.094 van ser ateses pel Consell Comarcal del Montsià; 710 pel Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre; 649 pel Consell Comarcal del Baix Ebre; 264 pel Consell Comarcal de la Terra Alta; i 262 per l'ACC de Terres de l'Ebre. A Catalunya es van rebre 41.029 consultes, un 19,29% menys que l'any anterior.
 
Més de 2.800 productes alertats i 16.457 articles retirats

L'any passat es van registrar 2.874 productes alertats a Catalunya,  un 2,64% menys que el 2015. El sistema d'alertes de consum s'emmarca en la política de protecció dels consumidors de la UE, amb un programa d'actuacions sobre productes potencialment perillosos, que permet evitar riscos per a la seguretat. Per tipologia de productes, el 25,83% de les alertes han estat per joguines, seguit del 21,25% per vehicles i motocicletes; el 18,33% material elèctric i lluminàries; el 7,50% mobiliari i articles de decoració; el 6,88% articles de puericultura; el 6,46% equips de protecció individual; el 4,58% roba i calçat;  i el 3,13% alertes d'electrodomèstics.
 
Així mateix, l'ACC va retirar 16.457 articles del mercat. Per tipus de productes, la majoria dels articles retirats va ser material elèctric i lluminàries, joguines, electrodomèstics i equips de protecció individual.
 
660 establiments de les Terres de l'Ebre adherits a la JACC
 
La xifra d'establiments adherits al sistema arbitral a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) a la demarcació va situar-se el 2016 en els 660, xifra que suposa un descens del 3,93% respecte l'any anterior. Al conjunt de Catalunya, els establiments adherits a la JACC van arribar als 8.031 i els de les Terres de l'Ebre representen el 8,22% del total.
 
Actualment, l'arbitratge de consum segueix sent un plus de qualitat que pot oferir una empresa als seus clients. La confiança que les empreses dipositen en aquest mecanisme es percep en l'augment que any rere any registra el cens d'adhesions a la JACC. Per això, un dels objectius serà aconseguir que més empreses encara, se sumin al sistema arbitral de consum.
 
Reforç de la tasca formativa als nens i adolescents i de la divulgació entre les entitats del sector comercial
 
La formació ha estat una altra de les prioritats de l'Agència al 2016, que s'ha orientat d'una banda a les escoles i d'una altra als agents econòmics. Pel que fa a les escoles, el curs 2015-2016, un total de 217 alumnes han passat pels tallers programats per l'Escola del Consum de Catalunya a les Terres de l'Ebre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Els comentaris es moderen tots.