5.5.17

Es desplega la campanya informativa sobre la prohibició de la gratuïtat de les bosses de plàstic als comerços


Imatge de la campanya
La Generalitat posa en marxa a partir d'aquest divendres una campanya informativa sobre la prohibició de distribuir gratuïtament les bosses de plàstic de caixa amb nanses i de distribució a domicili als comerços. La mesura, que va entrar en vigor el 31 de març, és d'aplicació a totes les botigues de Catalunya, sigui quina sigui la seva tipologia, sempre que en vendre el producte facin servir aquesta classe de bossa. Els establiments poden adaptar-la segons considerin: establir un preu per bossa o oferir altres alternatives de substitució. La campanya pretén informar als comerços i els clients sobre la nova norma i que tenen alternatives per dur la compra.
 
Mesura pactada
 
La decisió de fer pagar per aquestes bosses es va assumir en el marc del Pacte per la bossa, un acord sense precedents entre el Govern de la Generalitat i totes les organitzacions de la distribució i la fabricació amb presència a Catalunya i l'Estat que va establir per primera vegada un marc de col·laboració per reduir-ne el consum en un 50% l'any 2012.
 
L'objectiu es va assolir amb escreix, i es va passar de les 327 bosses anuals per càpita l'any 2007 a les 156 l'any 2012. El comportament desigual entre els diversos sectors comercials, però, va fer plantejar la necessitat d'un consens de totes les parts. En concret, tot i que les grans superfícies n'havien rebaixat considerablement la distribució, fent-les pagar als clients o descomptant-ne l'import si no s'adquiria, el petit i mitjà comerç de proximitat tenia dificultats per aplicar de forma voluntària el pagament obligatori. És per això que els mateixos signataris del Pacte per la bossa, el petit comerç inclòs, i a proposta de l'Administració, van acordar que el pagament obligat s'establís per llei.
 
Augment en el petit comerç
 
L'Agència de Residus de Catalunya (ARC) acaba de tancar el darrer estudi de consum de bosses de plàstic  a Catalunya, corresponent a dades obtingudes l'any 2015. El document posa de manifest que aquell any els establiments comercials van lliurar uns 1.229 milions d'unitats de BPNU. Aquesta xifra representa gairebé la meitat dels més de 2.300 milions de bosses lliurades l'any 2007, però és superior als 1.177 milions d'unitats distribuïdes el 2012.

 
Aquest increment correspon al comerç urbà. En concret, en el període comprès entre el 2007 i el 2015, la distribució en el conjunt del sector ha disminuït prop d'un 48%, tot i que ha incrementat gairebé un 16% en el petit comerç. La reducció més important s'ha aconseguit en els hipermercats (-99%) i els supermercats (-94%). L'objectiu és arribar al 90% de reducció en tot el comerç l'any 2020.
 
El consum anual de BPNU ha passat de 327 unitats (2,6 kg) per habitant durant l'any 2007, abans del Pacte per la bossa, a 164 bosses (1,4 kg) l'any 2015.
 
Noves fites
 
L'Agència de Residus de Catalunya confia que la mesura de fer pagar les BPNU en reduirà considerablement l'ús. Pel que fa a altres tipus de bosses, com les de secció, que els clients fan servir, per exemple, per emportar-se la fruita, o d'altres envasos, com les safates de porexpan, se n'està estudiant el sistema òptim de reducció.

De totes les bosses lliurades pel conjunt d'establiments comercials, incloent les de caixa, lliurament a domicili, de secció i de consigna, un 82% són de plàstic d'un sol ús, un 11% de paper, un 3,2% de plàstic oxo-biodegradable i un 3,1% de plàstic reutilitzable. Així, gairebé nou de cada deu bosses lliurades al sector comercial català estan fetes de plàstic.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Els comentaris es moderen tots.