Cercar en aquest blog

6/30/2017

El conseller Rull posa en servei el nou front portuari de l'Ametlla de Mar


Ametlla Mar ports

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, acompanyat de l'alcalde de l'Ametlla de Mar, Jordi Gaseni, i el gerent de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez, entre altres autoritats i agents portuaris, ha inaugurat la nova façana marítima del port de l'Ametlla de Mar (Baix Ebre). La transformació d'aquesta part del moll de ribera ha permès reubicar el sector pesquer d'arts menors, mantenint alts estàndards de qualitat i crear noves activitats relacionades amb el turisme nàutic. Així, la façana marítima s'ha convertit en un pol d'activitat que ha de dinamitzar econòmicament el port i el seu entorn i generar ocupació. Les obres han suposat una inversió de 422.000 euros i un termini d'execució de gairebé tres mesos.

 

En aquest sentit, el conseller Rull ha remarcat que l'actuació duta a terme permet "consolidar l'activitat pesquera, que és la preferent en aquest port, la que genera més riquesa i més llocs de treball", alhora que "obrir la instal·lació a altres expressions econòmiques, especialment relacionades amb la nàutica i la nàutica esportiva, que generaran noves oportunitats".

 

L'ordenació de l'espai ha permès instal·lar un nou pantalà flotant  adossat al moll per ubicar sis embarcacions pesqueres d'arts menors que abans ocupaven aquesta part del moll de ribera. El pantalà té 36 metres de longitud i dos metres d'amplada, i s'ha equipat amb una rampa d'accés i punts de subministrament de serveis. Així mateix, s'ha col·locat un segon pantalà flotant de 84 metres de longitud per acollir les embarcacions de serveis nàutics, com ara xàrters nàutics, motos aquàtiques de lloguer i vaixells turístics locals. El pantalà s'ha dotat de torretes de subministrament d'aigua i llum.

 

El projecte també ha suposat la construcció d'un nou passeig per als ciutadans  més ample que el d'abans, un tram que va des de la plaça del Canó a la platgeta del port, amb l'objectiu de millorar la integració del teixit urbà amb el municipi i potenciar el caràcter turístic de la zona. Amb aquesta actuació s'han reforçat els itineraris per a vianants per millorar la mobilitat peatonal. Així mateix, els accessos entre el port  i el municipi s'han millorat per reordenar el trànsit rodat i s'ha creat una zona d'aparcament de 32 places de suport a les activitats portuàries. A més, s'ha generat una zona exclusiva per a l'aturada dels autobusos que porten els visitants a la zona d'activitats nàutiques. L'espai s'ha equipat amb mobiliari urbà al llarg del passeig, així mateix, s'ha instal·lat un nou enllumenat públic amb tecnologia LED per estalviar recursos energètics.

 

El conseller Rull ha emmarcat aquesta actuació en el concepte port-ciutat; "el port ha de donar una continuïtat a la vila. No volem ports que estiguin segregats del poble, sinó que en siguin una prolongació". Així, l'obra "no solament ha estat de reordenació de l'entorn del port sinó també d'integració urbana". Ara, "el port s'obre de bat a bat a la gent", ha conclòs.

 

Nova seu de la Zona Portuària Sud

Per altra banda, el Delegat del Govern a les Terres de l'Ebre, Xavier Pallarès, i el gerent de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez, han posat en funcionament l'adequació de l'edifici seu de la Zona Portuària Sud a la Ràpita i han presentat la proposta de modificació del Pla especial del port de l'Ampolla, acompanyats de l'alcalde de Sant Carles de la Ràpita, Josep Caparrós, i l'alcalde de l'Ampolla, Francesc Arasa, respectivament.

L'edifici seu de la Zona Portuària Sud a la Ràpita s'ha modernitzat potenciant el concepte d'oficina sense papers, prestadora de serveis. A la primera planta, l'espai s'ha adequat a l'operativa dels treballadors. A la planta baixa, s'ha creat un espai més ampli amb una zona d'espera i punts per atendre  millor els usuaris del port i els ciutadans, amb l'objectiu de millorar la qualitat del servei. L'Adequació de l'edifici ha suposat una inversió de 150.000 euros i un termini de dos mesos.

 

La urbanització del tram del passeig marítim que va des de la seu de la Zona Portuària Sud fins a les instal·lacions de Marina Sant Carles ha permès donar continuïtat a la façana marítima i integrar millor el port amb el municipi. L'actuació ha impulsat la permeabilitat del passeig amb els carrers adjacents, millorant la connexió d'aquestes vies amb les cruïlles. També s'han reforçat els itineraris per a vianants amb la incorporació de nous trams de vorera i la millora dels paviments. Així mateix, s'ha habilitat una petita zona d'aparcament per a  mitja dotzena de vehicles. La urbanització d'un tram del passeig marítim ha tingut un cost de 200.000 euros i una execució de dos mesos.

 

Optimització dels recursos

 

Ports de la Generalitat ha presentat la proposta de modificació del Pla especial del port de l'Ampolla, segons la qual no es durà a terme l'ampliació prevista en el Pla especial vigent. La modificació presentada optimitzarà les instal·lacions per reordenar les activitats portuàries; fomentar la vela i apropar més la nàutica a la ciutadania; mantenir la platja de l'Arquitecte que hi ha al contradic; i crear una plaça pública per als ciutadans, integrant millor el port a la vila. Aquest Pla especial té el consens de l'Ajuntament i la comunitat portuària i es preveu tenir l'aprovació inicial de l'Ajuntament  de l'Ampolla a finals de juliol.

 

Entre les principals novetats del Pla especial modificat hi haurà el canvi d'ubicació de l'activitat del varador de reparació i manteniment de vaixells cap al final del dic de recer, alliberant espais públics per potenciar activitats que connectin millor el port amb el municipi. Així mateix, es  reforça el foment de la vela, creant un accés directe a la platja de l'Arquitecte per evitar la sortida dels alumnes per la bocana del port, millorant la seguretat, i impulsant la pràctica dels esports nàutics com ara, la vela lleugera, els caiacs i el windsurf, entre altres activitats.