Cercar en aquest blog

6/20/2017

El Govern constata el deficient ritme d'execució de les infraestructures de l'Estat a Catalunya




El Govern ha analitzat el darrer informe sobre l'estat de les infraestructures a Catalunya i ha constatat el deficient ritme d'execució de les obres.   L'informe, que el conseller de Territori i Sostenibilitat ha presentat avui, detalla les obres viàries i ferroviàries compromeses per l'Executiu central amb Catalunya, algunes de les quals tenen més de 22 anys. És el cas dels accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona i la connexió de la Ronda Litoral amb la C-32 a Sant Boi de Llobregat, projectes inclosos al Pla Delta de l'any 1995 quan Josep Borrell era ministre de Foment.
 
En matèria de carreteres, la duplicació de l'N-II entre Maçanet i Sils va començar l'any 2006 i es preveu que acabi al 2019: 13 anys per executar un tram de carretera de 4,7 quilòmetres i 45,3 MEUR d'inversió. Les obres de l'autovia A-27 entre Valls i Montblanc, que inclou el túnel de Lilla, es van licitar l'any 2008 i encara no han finalitzat. La previsió del Ministeri de Foment (MIFO) és acabar-les l'any 2021. Seran, per tant, 9 anys de retard per un tram de 7,3 km. La B-40 està finalitzada en dos trams (Abrera-Olesa de Montserrat i Viladecavalls-Terrassa) però la connexió Olesa-Viladecavalls, que es va reprendre l'any 2016, es preveu que finalitzi l'any 2020, és a dir, hauran calgut 14 anys per acabar els 14 quilòmetres entre Abrera i Terrassa. O la connexió entre l'A-2 i l'AP-7/B-30, una actuació de 2,4 quilòmetres inclosa al protocol que el MIFO va signar amb el Govern l'any 2005, amb obres adjudicades l'any 2007 però actualment aturades i la data de posada en servei es va ajornant successivament. I la variant de Vallirana, les obres de la qual van començar l'any 2004 i que s'han aturat diverses vegades. La posada en servei d'aquest tram es preveu per a l'any 2019, el que haurà suposat 15 anys per acabar un tram d'autovia de només 2,4 quilòmetres, amb un ritme d'execució de 160 metres l'any.
 
Pel que fa a actuacions d'alta velocitat, el document cita les obres del col·lector Prim de Sagrera, la mateixa estació i la de Sant Andreu Comtal. La primera actuació es preveia licitar l'any 2012 amb un termini d'execució de 13 mesos. Finalment es va licitar l'any 2015. Les obres es reprenen ara i el termini d'execució del conjunt del projecte i de la seva posada en servei ara és de 3 anys. Per a l'estació de la Sagrera, el conveni original es va signar l'any 2002 i Adif va adjudicar les obres el 2010 però porten aturades des del 2014. Fins ara només s'ha executat el 21% i la previsió és reprendre els treballs passat l'estiu. A més, aquestes obres van rebre un finançament extra vinculat a la Disposició Addicional tercera de 225 MEUR. Adif ha destinat aquests diners a altres actuacions. A dia d'avui no hi ha cap data de referència de posada en servei. Pel que fa a l'estació de Sant Andreu Comtal, les obres adjudicades l'any 2008 estan en suspensió administrativa i sense previsió de reinici.
 
A Rodalies, al marge dels compromisos incomplerts dels 4.000 MEUR del Pla de Rodalies 2008-2015 (13,5% executat) i dels 306 MEUR del Pla d'actuació prioritàries 2014-2016 (8% executat), el document enumera també el desdoblament de l'R3, els soterraments de Montcada i Reixac, Sant Feliu de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat i l'accés ferroviari a la T1 de l'Aeroport del Prat. L'R3 és una actuació projectada l'any 2001. 16 anys després, no s'ha executat cap quilòmetre de nova via i no s'ha impulsat cap obra. Dels soterraments, només hi ha un compromís recent del MIFO de tirar endavant el de Montcada, que requerirà, a més, la redacció de dos nous estudis informatius i dels projectes constructius corresponents. I l'accés ferroviari a la T1 s'hauria d'haver posat en servei l'any 2015.
 
Finalment, pel que fa al Corredor Mediterrani, les actuacions pendents són els accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona. Aquestes obres havien de començar l'any 2008 i finalitzar el 2012. Actualment estan aturades, sense que se n'hagi licitat cap fase. Les obres de duplicació del tram Vandellòs-Tarragona, encara estan pendents de finalitzar. Van començar l'any 2000 i el darrer anunci del MIFO és d'acabar-les al 2018. Hauran estat 18 anys per fer 44 quilòmetres, amb un ritme d'execució mitjà de 2 km/any. També hi ha l'adaptació de l'ample UIC entre Castelló i Vandellòs i entre Vila-seca i Castellbisbal, que porten un retard mínim de 5 anys, amb algunes obres pendents d'inici i altres, de contractació.