ROL

3/05/2009

Pere Muñoz obté del Senat el compromís de millores per als abonats de Mitja Distància que eradicarien greuges comparatius

El senador d'ERC dins de l'Entesa Catalana de Progrès, Pere Muñoz, ha obtingut l'aprovació unànime de la Comissió de Foment d'una moció que reclama millores específiques del servei, que "no revestirien massa cost per l'Adif ni per Renfe", envers els usuaris que compren abonaments de trajectes de Mitja Distància. En concret, la resolució del Senat planteja tres mesures: primer,  fixar  com a regla general que les màquines d'autovenda de les estacions permetin adquirir abonaments per a trajectes de Mitja Distància, quelcom que és possible a les autovenda d'altres sistemes de transport com el Metro, però RENFE Operadora obliga a treure tots els abonaments, qualssevol, a la taquilla. La segona mesura de la moció insta a permetre pagar a les taquilles els abonaments de Mitja Distància amb targeta de crèdit, cosa que avui en dia està prohibit per RENFE Operadora, la qual sí permet pagar amb targeta els viatges de Llarga Distància. Finalment, la tercera mesura porta implícita la denúncia d'un greuge comparatiu i, per eradicar-lo, s'insta RENFE Operadora a establir un mecanisme perquè els abonats de Mitja Distància puguin reclamar i tenir accés a un reembossament cada cop que es produeixi un retard del seu tren, de manera que s'equipari  el dret a compensació que poden exercir els passatgers amb bitllet senzill en la situació de retard. 

Això últim és "tan obvi com no discriminar els usuaris que pateixen un retard, una discriminació que respon a una diferenciació absurda entre l'usuari que té bitllet senzill, el qual pot reclamar, i l'usuari que té un abonament, al qual se li nega el dret", ha explicat el senador.

El mecanisme que proposa la resolució d'avui del Senat per a aquesta compensació s'hauria d'aplicar en forma de descompte per a l'abonat on es tingui en compte el nombre de viatgers reclamats respecte al total que li permet l'abonament i on el preu per cada viatge a compensar guardi proporció del preu total de l'abonament dividit pels viatgers que inclou. El senador ha aclarit aquest punt: "Està clar que l'abonament guarda una proporció de preu/viatge més beneficiosa que el bitllet senzill; per tant, l'abonat hauria de reclamar una quantitat proporcional sobre el preu global de l'abonament; la forma de fer els càlculs ho deixem a criteri dels experts de RENFE Operadora", ha dit Muñoz. 

La primera mesura té com a objectiu facilitar l'adquisició de qualsevol abonament, sigui de 10 viatges o mensual, d'un trajecte de Mitja Distància sense haver de passar obligatòriament per la taquilla. La segona mesura intenta desfer situacions rocambolesques com les que explica el mateix senador. Una persona que vulgui comprar un abonament entre Flix i Tarragona està obligada a pagar en metàl·lic, a taquilla, 129,15 euros; però si volgués adquirir un bitllet de Llarga Distància inferior a aquest preu, podria efectuar el pagament en targeta tranquil·lament. 

Pere Muñoz exposa que "l'era de la telemàtica permet totes aquestes millores i més". L'objectiu de la resolució és solucionar "desajustos" que pateixen aquelles persones que opten per ser fidels al transport ferroviari mitjançant un abonament.  "Avui en dia, per a la mobilitat de les societats avançades com la nostra el transport ferroviari que tenim és deficient; a més està en mans de l'Estat quan hauria d'estar en mans de la Generalitat perquè l'Estatut parla d'un traspàs del servei de Rodalies i Regionals que encara no s'ha fet realitat". "Com que la titularitat del servei encara és estatal, a través del Senat nosaltres exigim al Govern espanyol que el millori", ha dit Muñoz.