Cercar en aquest blog

4/28/2008

Els vuit hospitals de l’Institut Català de la Salut aconsegueixen un notable alt en qualitat

Tots els centres hospitalaris de l’Institut Català de la Salut (ICS) estan plenament qualificats per prestar assistència sanitària i compleixen amb bona nota els requisits de qualitat establerts pel Departament de Salut. Així ho confirmen els darrers resultats obtinguts en el procés d’acreditació de centres d’atenció hospitalària aguda a Catalunya que marca el decret 5/2006, de 17 de gener, que promou la millora progressiva dels estàndards de qualitat.

Durant els darrers dos anys els hospitals de l’ICS han treballat per superar tots els barems estipulats i, per primera vegada, han estat auditats per consultories externes. En aquest temps, els hospitals Vall Hebron, Bellvitge, Germans Trias i Pujol de Badalona, Josep Trueta de Girona, Joan XXIII de Tarragona, Verge de la Cinta de Tortosa, Arnau de Vilanova de Lleida i Viladecans han recollit tota la informació necessària que s’havia de facilitar i s’han sotmès a les auditories.

Per obtenir l’acreditació de qualitat cal complir amb una sèrie de barems tant a nivell assistencial com d’infraestructures i de resultats de gestió amb la vista posada en seguir les directrius que imperen en el panorama europeu. Des del punt de vista de les infraestructures, el Departament de Salut estipula com han de ser les instal·lacions dels centres hospitalaris i amb quins aparells i materials han de comptar els professionals per dur a terme la seva feina diària. Pel que fa a la gestió, també valora com s’organitzen els equips directius a través dels plans estratègics -que defineixen les línies de futur dels hospitals-, els plans de qualitat i altres aspectes més tècnics però essencials en el dia a dia, com és la relació amb els proveïdors d’equipaments, els altres gestors sanitaris del territori i els diferents nivells assistencials, o l’impuls de millores en la comunicació i en el respecte al medi ambient.

Des de la vessant assistencial, les auditories han analitzat els principals processos: hospitalització, urgències, atenció quirúrgica, laboratoris, consultes externes, radiodiagnòstic o investigació clínica, entre d’altres. De forma molt acurada, s’han revisat els resultats “clau” com són l’estada mitjana dels pacients ingressats i les llistes d’espera. A més, avaluen les necessitats dels professionals del centre per al seu correcte funcionament: els plans de formació continuada que se’ls ofereix, l’avaluació d’aptituds, actituds i habilitats, i l’existència de grups de treball. També es fixen de forma exhaustiva en la valoració que fan els usuaris del centre a través dels resultats de les enquestes de satisfacció que es realitzen de forma sistemàtica.

Després de passar satisfactòriament tots els tràmits, els hospitals de l’ICS rebran en breu l’acreditació de qualitat formal del Departament de Salut per als propers anys així com les observacions per millorar la qualitat de forma contínua.