Amb l’objectiu de difondre els valors de reducció de la demanda i millora de l’eficiència en l’ús de l’aigua entre els ciutadans, enguany la campanya arriba també als més petits, a través d’una campanya de sensibilització a les escoles. Aquesta iniciativa complementa les accions que es van dur a terme a 23 municipis de la demarcació, a través d’una campanya dirigida a la població en general. Les diferents propostes han representat l’estalvi de més de 295.000 litres d’aigua al dia, aproximadament, que equival al consum diari d’un municipi de 2.000 habitants.
Així s’ha posat de manifest durant l’activitat que ha tingut lloc aquest matí a Salou, que ha comptat amb la presència de Misericòrdia Montlleó, diputada delegada de Medi Ambient de la Diputació de Tarragona, que s’ha dirigit als alumnes per fer-los partícips d’aquesta activitat, ja que “l’aigua és un bé escàs i ens hem de conscienciar tots plegats per tal de fer-ne un bon ús”, ha dit.
“Gota a gota s’esgota” arriba a les escoles a través d’una activitat que permet als propis alumnes realitzar una Ecoauditoria de l’aigua, i, d’aquesta manera, avaluar l’estat de la xarxa de distribució de l’aigua del centre. La informació que els alumnes recullen està relacionada amb els usos de l’aigua al centre, el cabal de les aixetes, els mecanismes que tenen o es poden instal·lar per tal d’estalviar aigua, etc. Les dades obtingudes pels alumnes són avaluades pels educadors ambientals, que elaboren un informe amb les propostes de millora pel centre, per tal de millorar la gestió de l’aigua al centre escolar, disminuir el consum d’aigua i fer-ne un ús més eficient.
Actualment s’han ecoauditorat 7 centres d’educació primària de la demarcació de Tarragona als municipis dels Muntells, Sant Jaume d’Enveja, l’Aldea, Santa Bàrbara, Vallmoll i Salou). En tots ells els alumnes han participat activament en les activitats proposades. L’exercici de presa de dades del centre per grups ha permès que s’impliquessin en l’avaluació de l’estat de la xarxa d’una manera molt pròxima i directa. Fàcilment han pogut observar quines són les deficiències i les possibles millores de la instal·lació. El càlcul de consum d’aigua en litres per persona i dia ha permès que els alumnes entenguin quin és el seu consum real i comparar-lo amb dades de referència, fet que implica conscienciar-se de l’ús de l’aigua que fan a casa i conèixer com poden ser més eficients com a consumidors responsables.
Properament, aquesta activitat arribarà al CEIP Santa Caterina de Vinyols i els Arcs (els dies 27 i 30 de maig) i al CEIP Europa de Salou (els dies 4, 5 i 6 de juny).
Una activitat escolar per fomentar un ús racional de l’aigua
El primer dia s’exposa als alumnes una visió genèrica de l’estat actual de l’ús de l’aigua i s’intenta fer reflexionar als alumnes de la problemàtica actual de la sequera a Catalunya. A continuació, es reparteix als alumnes un dossier d’activitats i la presa de dades es dur a terme en grups de 4 o 5 persones. Cada grup avalua una zona concreta de l’escola detectant quins elements consumeixen aigua, si són eficients o no, i si hi ha fuites a la instal·lació.
El segon dia, les dades recollides de cada grup es posen en comú i els alumnes en fan una valoració final. Amb la participació dels alumnes, es detecta si l’escola disposa d’elements amb un sistema d’estalvi com per exemple: aixetes amb airejadors o temporitzador, vàters i urinaris amb fluxòmetre o amb cisterna de doble descàrrega, dutxes amb capçal economitzador o reductor de cabal. A més a més, els alumnes porten una factura d’aigua de la seva llar i se’ls ensenya a transformar els metres cúbics d’aigua consumits a litres per persona i dia. D’aquesta manera poden avaluar si el seu consum supera els 100 litres/persona/dia que recomana el Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya com a consum eficient. També es demana a l’escola, sempre i quan sigui possible, que faciliti als educadors una factura d’aigua del centre escolar per tal d’avaluar el consum diari del centre.