El port de Sant Carles de la Ràpita ha estat avui l'escenari d'un simulacre d'emergència als sectors comercial i nàutic. A la dàrsena comercial, s'ha simulat un vessament d'hidrocarbur des d'un mercant que era amarrat al moll. A la dàrsena esportiva, l'actuació ha reproduït un hipotètic incendi d'una embarcació d'esbarjo que estava amarrada en un pantalà. L'objectiu dels dos exercicis ha estat posar a prova el Pla d'autoprotecció del port. Així mateix, ha servit per avaluar la coordinació entre els diferents grups d'intervenció. En el simulacre han intervingut Ports de la Generalitat, Club Nàutic, Sant Carles Marina, Bombers, Mossos d'Esquadra, Policia Local, Guàrdia Civil, Salvament Marítim, la Direcció General de Protecció Civil i el Servei d'Emergències Mèdiques.
Exercici de vessament d'hidrocarbur a la dàrsena comercial
Simulacre d'emergència
En l'exercici de la dàrsena comercial, un mercant amarrat al moll comercial ha patit un suposat vessament d'hidrocarbur a les aigües interiors del port. Aquest vessament ha estat confinat amb barreres de contenció. Després, dues embarcacions del Club Nàutic i de Sant Carles Marina han remolcat la barrera de contenció amb el combustible confinat fins a una zona del moll. Un cop allí, s'ha procedit a retirar l'hidrocarbur de l'aigua amb material absorbent, amb la presència de les embarcacions dels diferents cossos actuants.
Per altra banda, en l'exercici efectuat a les instal·lacions esportives, s'ha simulat l'incendi d'una embarcació d'esbarjo que estava amarrada en un pantalà. Un dels mariners del Club Nàutic ha resultat ferit per inhalació de fum, i ha hagut de ser atès pels serveis sanitaris. Per atacar el foc d'aquest supòsit d'incendi s'ha intervingut des de terra.
El simulacre ha comptat amb la participació de Ports de la Generalitat, el Club Nàutic de Sant Carles de la Ràpita, Sant Carles Marina i els diferents grups d'intervenció implicats en la resolució d'emergències: Bombers de la Generalitat, els Mossos d'Esquadra, la Policia Local, Salvament Marítim i el Servei d'Emergències Mèdiques (SEM). També ha intervingut la Direcció General de Protecció Civil ja que s'ha hagut d'activar el Pla especial d'Emergències per la Contaminació de les Aigües Marines de Catalunya (CAMCAT), en la seva fase de pre-alerta.
Coordinació entre els participants
Aquest simulacre ha permès comprovar el funcionament i la coordinació dels diferents efectius que han participat al simulacre.
Pel que fa als recursos, s'han utilitzat dues dotacions de bombers, tres unitats de la Policia Local, dues dotacions dels Mossos, una dotació de la Guàrdia Civil, una embarcació de Salvament Marítim, una llanxa de la unitat subaquàtica dles bombers, una ambulància, i embarcacions del Club Nàutic i de Sant Carles Marina. A més, s'han utilitzat barreres de contenció contra la contaminació amb l'objectiu de confinar la possible contaminació del medi marí.
Valoració positiva
Els organismes, les entitats i els cossos de seguretat participants s'han reunit per fer una primera anàlisi tècnica del simulacre. La valoració inicial de l'exercici ha estat força positiva. Tots els participants en el simulacre han destacat la rapidesa en què han intervingut tots els efectius mobilitzats.
Posar a prova els plans d'autoprotecció
L'objectiu d'un Pla d'autoprotecció és planificar totes les activitats de seguretat referents a les emergències al port. El simulacre realitzat avui s'emmarca dins de les actuacions que preveu el Pla d'autoprotecció del port de Sant Carles de la Ràpita.