Cercar en aquest blog

2/02/2010

El Consorci de Comerç, Artesania i Moda destina prop de 13 milions d’euros per incentivar el comerç, la moda i l’artesania catalana aquest 2010

El nou Consorci de Comerç, Artesania i Moda  destina un total de 12.992.000 d'euros per incentivar el comerç, l'artesania i la moda catalana aquest any 2010. El director dels serveis territorials del Departament d'Innovació, Universitats i Empresa a Terres de l'Ebre, Josep Monclús, acompanyat del director de l'Àrea de Promoció del Comerç del Consorci, Jordi Cuyàs, la directora d'Artesania Catalunya, Gemma Amat, i la directora de l'àrea de moda del Consorci, Marta Coca,ha presentat avui al sector el programa d'incentius de comerç, fires, artesania i moda per enguany. En aquest marc el director ha presentat  el nou Consorci de Comerç, Artesania i Moda , així com ha donat a conèixer els resultats dels incentius al comerç, l'artesania i moda del 2009.

 

El consorci destinarà 11.800.000 euros pel programa d'incentius al comerç 2010. Els incentius del Pla de dinamització de la Moda Catalana comptaran enguany amb una dotació de 642.000 euros i Artesania Catalunya destinarà al 2010 una dotació de 550.000 euros en incentius.

 

En l'àmbit del comerç, aquest pla d'incentius de la Direcció General de Comerç, va significar l'any 2009 un total de 1561 projectes, amb afectació directa a un total de 1118 empreses comercials i de serveis, i una inversió generada superior als 73.462.407 d'euros. En relació a l'àmbit firal,  es va incentivar un total de 32 projectes que va generar una inversió en el sector de 721.625,22 euros.

 

En relació a l'àmbit de moda durant el 2009, la Direcció General de Comerç va incentivar amb més de 600.000 euros la internacionalització de la moda catalana, donant suport a més a més d'una cinquantena d'accions en mercats internacionals per participar tant en passarel·les com en showrooms internacionals, celebrats a París, Nova York, Tokio i Moscú, entre d'altres.

 

Pel que fa a l'artesania l'any passat, el Departament d'Innovació, Universitats i Empresa va incentivar amb un total de 1.214.596,8 euros un total de 527 projectes de promoció i foment de l'artesania a Catalunya.

 

L'any passat els programes que es presenten en l'àmbit del comerç i de l'artesania van tenir una àmplia acceptació a la demarcació de Terres de l'Ebre, com ho demostra el fet què l'aportació atorgada va ser de 706.043'37 euros, es va incentivar un total de 114 projectes que va generar una inversió en el sector de 2.740.687'98 euros.

 

11.800.000 euros pel programa d'incentius al comerç 2010

 

El director dels serveis territorials del Departament d'Innovació, Universitats i Empresa a Terres de l'Ebre, Josep Monclús, ha presentat el programa d'incentius al comerç 2010. El pla, dotat amb 11.800.000 euros pel 2010 s'articula en tres branques: programes adreçats a iniciatives de foment del teixit comercial territorial i de l'estratègia empresarial, programes de suport a col·lectius territorials i programes per a projectes col·lectius sectorials.

 

En relació a l'àmbit del suport al teixit comercial territorial i d'estratègia empresarial, compta enguany amb una dotació de 5.900.000 euros i es tindrà més en compte el criteri territorial que la tipologia d'empresa. En aquest marc es preveuen 3 programes:

 

·         Programa Reforç Comercial: aquest programa té per objectiu impulsar la transformació física i l'obertura dels establiments comercials i de determinats serveis, especialment en municipis petits, en els mercats municipals i els mercats de venda no sedentària per tal de garantir un servei de qualitat, proximitat i proveïment en el conjunt del territori, així com el creixement i la consolidació de l'empresa comercial i de serveis catalana.

 

·         Programa Consolidació Comercial: té per objectiu reforçar la competitivitat dels territoris on l'any 2009 s'hagi desenvolupat un projecte de Centres i Eixos Comercials Urbans contribuint a la consolidació de l'empresa comercial i de serveis impulsant la transformació integral dels establiments de venda al detall per tal de convertir aquestes zones en referència comercial i d'atracció i també mitjançant l'obertura de nous establiments comercials per tal de complementar el mix comercial de la zona delimitada.

 

·         Programa Millora de la competitivitat: aquest programa té la finalitat de contribuir a la millora de l'eficiència i la productivitat de l'empresa comercial. Ajudar a empreses que es troben en el moment de fer un salt a nivell organitzatiu i de processos interns.

 

Pel que fa l'àmbit del suport de col·lectius territorials compta amb una dotació de 5.000.000 euros i contempla 5 programes que responen a necessitats diverses del comerç, adequades a les característiques de cada territori. 

 

 

          Programa Singularització: té per objecte consolidar una oferta bàsica en municipis preferentment de menys de 5.000 hab. o entorns urbans amb poca densitat comercial per atraure perfils de demanda de caràcter esporàdic, mitjançant la participació i implicació de tots el sectors econòmics del municipi, especialment el comerç i el turisme.

 

          Programa Proximitat: té la finalitat de desenvolupar projectes de dinamització comercial en les zones urbanes amb una concentració comercial mitjana, reduïda o dispersa, per part d'entitats de comerciants petites i mitjanes o amb poca implicació econòmica dels comerciants a títol individual, amb vocació de consolidar el comerç de proximitat, i atraure l'interès esporàdic dels no residents.

 

          Programa Comerç Ciutat: té per objectiu desenvolupar projectes de dinamització comercial en les zones urbanes amb suficient concentració comercial, entitat de l'associació de comerciants  i implicació individual del comerciant amb vocació de consolidar el comerç urbà i de proximitat i potenciar el comerç d'atracció. 

 

 

          Programa Centres i Eixos Comercials Urbans- any zero, any ú i any dos: té la finalitat d'impulsar projectes de consolidació d'un centre o eix comercial urbà on les activitats econòmiques i empresarials d'un espai delimitat es posen d'acord per invertir de manera  col·lectiva en un pla definit temporalment, avaluable, i que contribueixi a transformar l'àrea i a impulsar-la econòmicament

 

          Programa Dinamització de mercats: aquest programa té per objectiu consolidar i impulsar una oferta de qualitat en els mercats municipals, fomentant aquelles accions que suposen un valor afegit a l'acte de compra en termes de servei al consumidor i serveis als operadors comercials del mercat municipal.

 

 

En relació a l'àmbit del suport de col·lectius sectorials està dotat amb 900.000 euros i contempla  dos programes diferents:

 

 

·         Programa centrals de compres i serveis: el programa té la finalitat de consolidar les centrals de compres i serveis, mitjançant el reforç del funcionament ordinari de les mateixes, el suport a la consolidació de centrals de compres i serveis de recent creació i el suport en la definició d' estratègies de millora de l'eficiència i la rendibilitat de les empreses associades a una central de compres dins d'un mateix sector.

.

·         Programa sectors agrupats: El programa pretén reforçar la competitivitat de la integració sectorial, promoguda per les entitats representatives d'un sector, promocionar les accions de reforçament del teixit associatiu i campanyes de comunicació de l'oferta i de valor final al consumidor.

 

El pla d'incentius es completa amb el programa de millora de l'àmbit firal. Es tracta d'un programa adreçat a les entitats organitzadores inscrites en el RAF i altres ens gestors d'infraestructures firals que compta amb una dotació de 300.000 euros. Contempla tres línies d'incentiu: per a estudis d'estratègia, promoció i millora dels serveis firals, i per a la inversió en la millora de recintes firals. D'altra banda també es donarà continuïtat enguany al programa PROFIT millora de la qualitat en el servei de la restauració i hosteleria, amb una dotació de 165.000 euros.

 

D'altra banda, com a novetat per aquest 2010 s'impulsa una línia de préstecs en condicions preferents "Préstecs preferents I+C Comerç (innovació+cooperació)", que donarà directament el Consorci a aquells projectes estratègics i innovadors que plantegin empreses del retail.

 

 

Dotació de 642.000 euros pels incentius del Pla de dinamització de la Moda Catalana

 

En aquest marc també  el director ha donat a conèixer el programa d'incentius 2010 del Pla de Dinamització de la Moda Catalana 2007-2010, que impulsa el Departament d'Innovació, Universitats i Empresa. Aquest Pla  té l'objectiu de reactivar el sector del tèxtil creant sinergies amb el disseny de moda que es fa avui dia a Catalunya, al mateix temps que  vol donar resposta a les dificultats dels creadors independents per materialitzar i comercialitzar les seves col·leccions, tant a dins com a fora de les nostres fronteres.

 

El Pla de Dinamització de la Moda gira al voltant de cinc eixos d'actuació: la internacionalització, la vinculació entre creativitat i indústria, el suport financer, el suport al talent emergent i l'organització d'un esdeveniment de moda a la ciutat de Barcelona que situï la capital catalana en el panorama internacional del disseny i l'avantguarda.

 

Pel que fa a la internacionalització, el Consorci compta enguany amb una dotació de 642.000 euros, que contempla 4 línies de suport:  per a la participació en passarel·les internacionals, participació en showrooms internacionals, per a l'obertura de botigues col·lectives a l'exterior, i per a la Participació a la Passarel·la Gaudí Nuvies- BCN Bridal Week.

 

          Participació en passarel·les internacionals: es podran beneficiar els dissenyadors i les empreses de disseny de moda amb establiment operatiu a Catalunya que siguin seleccionades pels diferents organismes gestors de les passarel·les. L'incentiu financia el 50% de les despeses derivades de la participació en passarel·les internacionals amb un màxim de 45.000 euros per temporada per les desfilades de  Londres, Paris, Milà i New York  i fins a 90.000 euros anuals. Per a la resta de passarel·les internacionals els dissenyadors poden comptar amb un suport màxim de 25.000 euros per temporada i fins a un màxim de 50.000 euros anuals. El suport serà per un màxim de 3 anys o 6 temporades per una mateixa passarel·la Es subvencionarà les despeses de desplaçament a la destinació, allotjament, transport i assegurança de la col·lecció, producció de la desfilada i promoció de la desfilada.

 

          Participació en showrooms internacionals: es podran beneficiar els dissenyadors i les empreses de disseny de moda amb establiment operatiu a Catalunya que tinguin un mínim de 2 col·leccions comercialitzades i que participin en un showroom internacional. L'incentiu financia el 50% de les despeses derivades de la participació  a showrooms internacionals amb un màxim de 6.500 euros per showroom, i fins a un màxim de 13.000 euros anuals amb un límit de 6 temporades pels showrooms al mateix país. Es subvencionaran les despeses de desplaçament a la destinació, allotjament, transport i assegurança de la col·lecció, lloguer i decoració de l'espai on es faci el showroom i promoció de la participació al showroom.

 

 

 

          Obertura de botigues col·lectives a l'exterior: es podran beneficiar els dissenyadors i/o les empreses de disseny de moda amb establiment operatiu a Catalunya que vulguin obrir conjuntament una botiga a l'estranger, entre un mínim de tres empreses.  L'incentiu cobreix el 50% de les despeses amb un màxim de 10.000 euros per punt de venda i fins a 50.000 euros anuals. Les despeses elegibles són desplaçaments a la destinació i allotjament (fins a 3 viatges de prospecció de nous mercats), estudis de localització de l'establiment; les pròpies despeses d'implantació i obertura del punt de venda, excepte les despeses de compra, lloguer o traspàs del local i les despeses de personal

 

 

          Participació a la Passarel·la Gaudí Núvies- BCN Bridal Week: es podran beneficiar els dissenyadors i les empreses de disseny de moda amb establiment operatiu a Catalunya que siguin seleccionades per desfilar a la passarel·la Gaudí Núvies – BCN Bridal Week. Es donarà suport  amb un màxim del 30% del cànon de participació, fins a 6000 euros per desfilada.

 

 

 

Artesania Catalunya destinarà al 2010 una dotació de 550.000 euros en incentius

 

Artesania Catalunya, organisme adscrit al Departament d'Innovació, Universitats i Empresa, destinarà al 2010 una dotació de 550.000 euros en incentius per als programes de foment de l'artesania catalana,. El Departament d'Innovació, Universitats i Empresa obre aquesta convocatòria per a la concessió d'aquests incentius, que contemplen actuacions en els àmbits de l'organització de fires monogràfiques, la participació en fires, l'organització i dinamització de les associacions artesanes, i en l' anàlisi i millora de l'estructura artesana.

El director Josep Monclús ha presentat avui aquest programa de dinamització d'Artesania Catalunya pel 2010, i ha indicat que el Departament alhora destinarà 240.000 euros a projectes estratègics finalistes en benefici del sector de forma global. En aquest context la directora també ha presentat les principals línies d'actuació en què treballa Artesania Catalunya per a aquest exercici de 2010.

El programa per a la dinamització de l'artesania catalana 2010 preveu 4 línies d'actuacions diferents :

1.- Organització de fires monogràfiques d'artesania: Amb l'objectiu d'impulsar l'organització de fires i mercats d'artesania de caràcter monogràfic en l'àmbit de Catalunya, Artesania Catalunya incentivarà fins el 30% del cost de l'organització de fires i mercats d'artesania de caràcter monogràfic amb un màxim de 20.000 euros per projecte. En el cas de fires organitzades per municipis de menys de 3.000 habitants, o directament per les associacions artesanes, el percentatge podrà ser fins el 50 %. Poden acollir-se a aquesta línia d'incentius les associacions d'empreses artesanes d'oficis artístics i les corporacions locals i comarcals.

2.- Incentius per a la participació a fires: Aquesta línia d'incentius pretén promoure la participació d'artesans, empreses artesanes i associacions d'artesans a fires per a compradors professionals així com a fires de gran públic que se celebrin en recintes firals o similars. Amb aquest objectiu, en el cas d'associacions artesanes s'incentivarà fins el 50% del cost de la contractació de l'espai i de l'estand, amb un màxim de 15.000 euros per a les participacions col·lectives. Es condiciona l'ajut a la participació d'un mínim de quatre artesans o empreses artesanes i a un màxim de quatre participacions a fires per any. Pel que fa a la participació d'artesans, empreses artesanes s'incentivarà fins el 50% del cost de la contractació de l'espai i de l'estand, així com el desplaçament com l'allotjament (per a les fires que tinguin lloc fora de Catalunya) amb un màxim de 3.000 euros la participació a fires, quan se celebrin a Catalunya i  amb un màxim de 6.000 euros en el cas de fires de fora Catalunya. S'incentivarà l'assistència fins a dues fires per any. Seran beneficiaris els artesans i empreses artesanes que disposin del carnet d'artesà professional.

3.- Dinamització de les Associacions d'Artesans: L'objectiu d'aquest programa és dotar d'instruments a les associacions d'artesans per a que puguin desenvolupar projectes en benefici dels seus associats, en particular, i del sector artesà, en general. Inclou la contractació d'un gerent / gestor / secretari, per diferents associacions l'adquisició d'equipament informàtic, i les despeses d'estructura. Artesania Catalunya incentivarà fins el 75% del cost total de les actuacions incloses, amb un suport màxim de 20.000 € per a les Associacions d'artesans o d'empreses artesanes amb 50 membres o més amb Carnet d'Artesà vigent i fins el 75% del cost total de les actuacions incloses, amb un suport màxim de 10.000 € per Associacions d'artesans o d'empreses artesanes amb menys de 50 membres amb Carnet d'Artesà vigent. Podran acollir-se  a aquesta línia Associacions d'artesans o d'empreses artesanes integrades en la Federació d'Associacions d'Artesans d'Ofici de Catalunya (FAAOC). Per acollir-se al programa caldrà presentar un pla d'actuació específic per a cada exercici amb un màxim de 3.

4.- Anàlisi i millora de l'estructura artesanal: L'objectiu és impulsar l'organització d'actuacions que signifiquin una millora de l'estructura artesanal. Es podran beneficiar les associacions d'artesans o d'empreses artesanes inscrites en el Registre d'Associacions d'Artesania Catalunya, les corporacions locals i comarcals, institucions i entitats públiques i privades relacionades amb l'artesania i escoles d'arts i oficis. S'incentivarà fins el 75% del cost amb un import màxim de 15.000 euros per projecte, i un màxim de 2 projectes per sol·licitant i any. S'inclou el suport per estudis i treballs tècnics en l'àmbit del projecte Oficis Singulars, alhora que per l'organització de jornades, taules rodones i conferències.

Artesania Catalunya enguany destinarà 240.000  a projectes estratègics finalistes en benefici del sector de forma global: pel disseny i execució d'un punt de venda d' Empremtes de Catalunya a Banys Nous, amb 81 tallers artesans implicats; per a la participació de Fira Ambiente (Frankfurt), amb 31 empreses, per al projecte Oficis Singulars, amb la vinculació de 50 empreses per tot el territori, i per a l'organització de la celebració dels 25 anys de Mestres Artesans

 

 

El Consorci de Comerç, Artesania i Moda

 

El consorci de Comerç, Artesania i Moda aglutina en una entitat especialitzada la gestió de les polítiques en matèria de promoció de comerç, artesania i moda de Catalunya. El Govern de la Generalitat va aprovar el passat mes de setembre la creació del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya i els estatuts que regulen el seu funcionament. En el marc de la reestructuració del COPCA i la creació de l'Agència de Suport a l'Empresa Catalana (ACC1Ó), prevista en la nova legislació en matèria de política industrial, es va constatar la necessitat de crear una nova entitat que assumeixi, amb caràcter especialitzat, la gestió de les polítiques en matèria de promoció del comerç, l'artesania i la moda de Catalunya. En aquest sentit, la creació d'aquest nou òrgan persegueix atendre les necessitats concretes d'aquests sectors amb una idiosincràsia, i una identitat pròpies en el teixit econòmic català.

 

El Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya està integrat per l'Administració de la Generalitat de Catalunya i pel Consell General de les Cambres Oficials de Comerç, Indústria i Navegació de Catalunya. Vinculat al Departament competent en matèria de comerç, té com a finalitat general la promoció i l'impuls del sector comercial, l'artesanal, i el suport a la moda catalana, amb l'objectiu de fomentar la competitivitat i la qualitat d'aquests sectors, a nivell nacional i internacional. La presència del sector empresarial i la resta d'agents socials i econòmics, vinculats amb els àmbits del comerç, l'artesania i la moda tindran veu en el consorci a través dels òrgans de participació. En aquest sentit, el consorci comptarà amb comissions sectorials, una per cadascun dels àmbits, que dependran del consell general.

 

Pel que fa al Comerç, el Consorci impulsarà les accions de foment i desenvolupament del comerç i els serveis a Catalunya, tot afavorint l'ús de les eines que aporten les noves tecnologies i la societat del coneixement en el sector comercial català, i promourà la modernització i l'adaptació a l'entorn actual del detallista, tot contribuint a la millora de la seva competitivitat.

 

En l'àmbit de l'artesania, el Consorci impulsarà la definició d'un repertori d'oficis i la remodelació de l'etiquetatge oficial de productes artesans, afavorirà la modernització i adaptació a l'entorn actual de l'estructura artesanal de Catalunya en tots els camps: disseny, producció, imatge i publicitat, creació de la marca Empremtes de Catalunya i comercialització. També fomentarà la representació, la presència i el coneixement, tant a Catalunya com a l'exterior, del sector de l'artesania catalana i vetllarà per la formació dels oficis artesans en les escoles d'art i disseny.

 

Pel que fa a la moda, el Consorci estimularà la difusió de la moda catalana, dins i fora del seu territori, mitjançant diferents actuacions i l'establiment de vincles col·laboratius amb el sector de la moda. S'encarregarà també de fomentar el talent emergent, els dissenyadors independents i les marques consolidades.

 

Finalment, el Consorci podrà fomentar la comercialització de productes catalans que requereixin un suport específic per no disposar de les eines o canals de distribució necessaris per a la seva comercialització, mitjançant la coordinació amb el departament competent en la matèria implicada.