En la roda de premsa posterior a la reunió del Consell Executiu, el conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha subratllat que aquest impost "genera uns recursos que ens ajuden a fer front a l'objectiu de mantenir Catalunya com a destinació competitiva i de qualitat en matèria turística". En aquest sentit, Baiget ha destacat la bona progressió de la recaptació en tots els trimestres. "Això demostra que estem avançant d'una manera lenta, però constant en la creixent desestacionalització de la destinació turística Catalunya", ha reblat el conseller.
Lideren els hotels; destaquen els creuers i els habitatges d'ús turístic
Pel que fa a la recaptació per tipologia d'establiments, els hotels mantenen la primera posició en termes absoluts amb 34,3 milions d'euros (prop d'un 79% del total). Enguany destaca especialment el creixement en termes relatius dels creuers (d'un 74,5%), passant de vora els 278.000 euros a més de 486.000 euros. Els segueixen els habitatges d'ús turístic, que han augmentat la recaptació en més d'1 milió d'euros, arribant a gairebé 3,6 milions, un 38,6% més que l'any 2014.
Aquest increment, segons ha explicat el propi conseller, es deu en gran mesura "als esforços de la Generalitat per la regularització d'aquests habitatges", mitjançant un procés iniciat fa dos anys que ha permès "doblar en dos anys la recaptació d'aquesta tipologia d'establiments turístics". A més, la categoria també es nodreix d'establiments que en anys anteriors estaven enquadrats en la d'apartaments turístics (de fet, això explica també el decreixement en aquesta última categoria).
Creixen totes les marques turístiques
Al marge de les quantitats pendents d'assignació, que enguany se situen al voltant dels 114.000 euros, el 2015 ha estat un any de creixement generalitzat en el conjunt de marques turístiques del país. En termes percentuals destaquen Terres de l'Ebre (+11,6%), Pirineus (gairebé +9,6%) i Terres de Lleida (prop d'un +7,8%). En termes absoluts Barcelona segueix liderant la recaptació (representa un 53% del total), seguida de Costa Brava (un 17,5%), Costa Daurada (un 12,6%) i Costa Barcelona (un 11,6%).
Principals inversions dutes a terme gràcies a l'impost turístic
En quant a la gestió concreta dels fons ingressats l'any 2015 amb l'impost d'estades turístiques, la Generalitat els destina a: l'impuls de la promoció turística; el desenvolupament d'infraestructures turístiques; la creació i la millora dels productes turístics; el turisme sostenible i responsable; i la protecció i millora dels recursos turístics. Així, enguany les inversions de l'executiu català s'han distribuït de la manera següent:
· 13,5 milions d'euros a l'Agència Catalana de Turisme (ACT), que els ha destinat a la promoció de Catalunya com a destinació turística als mercats de major interès a través de diverses accions i iniciatives.
· 7,5 milions destinats a diverses infraestructures del territori que, per la seva naturalesa, tenen un efecte d'inducció i permeten la creació i manteniment de llocs de treball i l'ocupació turística de la zona.
· 6 milions d'euros de dotació global per a la segona convocatòria del Plans de Foment a ens locals. Amb tot, s'han atorgat 21 Plans de Foment per al Turisme que han suposat executar projectes per un import total de 14,9 milions d'euros. Es tracta de plans que contemplen inversions en temes culturals; la creació, rehabilitació i millora d'infraestructures turístiques; la recuperació i creació d'itineraris turístics; la reconstrucció de senyalització turística existent o la creació de nova; l'adequació i millora d'espais turístics; i la creació de productes turístics innovadors, entre d'altres.
· 2 milions d'euros addicionals per a Barcelona, per l'especial impacte que té el turisme a la capital catalana.
· 200.000 euros per a l'execució de projectes de senyalització.
· 200.000 euros a oficines de turisme.
· 350.000 euros per a la millora dels recursos culturals.
Pel que fa als ens locals, aquests han dedicat els fons transferits a actuacions de promoció turística, d'acord a les directrius marcades pel Fons per al Foment del Turisme; entre aquestes actuacions destaquen: la participació en fires o esdeveniments de caràcter turístic, cultural o esportiu; el disseny i la impressió de material gràfic promocional; l'aplicació de les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions; la senyalització turística, o la publicitat promocional en diferents mitjans de comunicació.