Cercar en aquest blog

6/18/2016

El Festival Bouesia 2016 proposa menjar-se la poesia, el Delta i Carles Hac Mor en la que serà la dotzena i última edició

El Festival d'Acció Poètica Bouesia celebrarà aquest 2016 la seua dotzena i última edició i ho farà amb una proposta de canibalisme poètic que passa per menjar-se conceptualment el Delta de l'Ebre, un dels espais mediambientals més fràgils del Mediterrani que durant aquests anys ha servit de marc inspirador de la Bouesia, i deglutir també el poeta Carles Hac Mor, mort a principis d'enguany. Hac Mor va ser un dels impulsors de la Bouesia i hi va participar activament en cadascuna de les seues successives edicions. Aquest acte de canibalisme bouètic vol ser també un homenatge pòstum al infrapoeta que es va deixar arrossegar per la màgia creativa del Delta i va contribuir a aixecar del no res un certamen que ha sabut transformar en contemporaneïtat la cultura popular més perifèrica.

Així amb el lema Menjar-se lo Delta. Menjar-se Carles Hac Mor. Menjar-se la poesia, el festival Bouesia treballarà el concepte antropofàgia. "Menjar objectes humanitzats com una manera de menjar-nos a nosaltres mateixos", assenyala Rafel Tormo, codirector del festival i ideòleg, juntament amb Miquel Àngel Marín, d'aquesta proposta que no surt del no res sinó que parteix de la base que hi ha fonts escrites que parlen de la ingesta d'objectes elaborats amb la pell d'animals. Diverses cròniques castellanes medievals, per exemple, recullen l'intent d'alleugerir la gana ingerint el cuir d'escuts, cinturons o sabates. Respostes desesperades i extremes a la vivència de la gana, els ressons de la qual també apareixen en la mítica escena de Charlot empassant-se la seva pròpia sabata a La Quimera de l'Or.

Bouesia continua sent un festival nòmada i itinerant i la primera parada la farà enguany a Deltebre on s'ha programat un concert gratuït de El Niño de Elche (Elx, 1985), acompanyat a la guitarra per Raúl Cantizano, el divendres 8 juliol. "Es tracta d'un artista que encaixa molt bé amb la filosofia de la Bouesia. La seua és una música experimental naix del flamenc i que mescla diferents disciplines", diu Miquel Àngel Marín, codirector amb Tormo d'aquest festival. Com a teloner d'El Niño de Elche actuarà el músic ampostí Andreu G. Ubaldo, membre entre d'altres de l'Ensemble Topogràfic que es va a donar a conèixer al festival Eufònic del 2013.

També a Deltebre, el dissabte, 9 de juliol es presentarà el col·lectiu Topografies Perifèriques, un col·lectiu de persones de les Terres de l'Ebre que des de l'àmbit de la cultura crítica volen ocupar un espai d'anàlisi i pensament que sembla exclòs dins l'ecosistema cultural d'aquestes terres. L'objectiu és crear sinèrgies interessants i buscar punts de trobada que ajudin a vertebrar un discurs cultural, integrador i coherent al territori. Aquest mateix dissabte el festival s'acomiadarà del municipi on va sorgir el 2005 amb una paella popular. Durant aquests dotze anys la Bouesia ha subvertit el concepte de cultura a les Terres de l'Ebre, dotant-lo de contemporaneïtat i ha generat un reguitzell important de propostes trencadores. Hi ha passat més de 300 artistes de diferents disciplines i procedències.

Vandellòs amb la desena edició de la Bouesia a Vandellòs, enguany sota el lema Mor i muntanya, Tarragona dins la Tardor Literària del centre d'art Teler de Llum, Barcelona a l'Arts Santa Mònica, el festival de filosofia Barcelona Pensa i els Premis Octubre del País Valencià són les altres parades de la Bouesia 2016, que també tindrà un presència important al centre d'art de Lo Pati amb una proposta d'urbanofàgia el mes d'octubre amb la companyia Ali&Cia que proposarà menjar-se literalment el Delta.

Organitzat per l'Associació Cultural Rabera de Bouetes, enguany el festival compta amb el suport dels ajuntaments de Deltebre, Vandellòs, Tarragona, Amposta, els centres d'art Lo Pati Teler de Llum, i el departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.