Cercar en aquest blog

4/06/2017

Els Ajuntaments amb estacions de tren de la línia R-15 reunits a Móra la Nova demanaran a Adif que abandoni la seva idea de desmantellar la línia i li exigiran millores per a fer-la competitiva

Un total d'11 ajuntaments de poblacions de Catalunya i Aragó que tenen estacions de tren en la línia R-15 que fa la ruta Barcelona-Móra la Nova-Saragossa, en el tram comprès entre Casp i les Borges del Camp, han acordat aquesta tarda en una reunió promoguda i celebrada a l'Ajuntament de Móra la Nova, fer arribar a Adif, entitat pública depenent del Ministeri de Foment;  al subdelegat del govern a Tarragona, Jordi Sierra, i a la Generalitat de Catalunya – en aquest cas més com a una mostra de suport- un document on es demana la potenciació i millora de la línia. Aquest mateix document també serà presentat com a mocions als diferents plenaris  municipals dels ajuntaments implicats.

Segons ha explicat l'alcalde amfitrió Francesc Xavier Moliné, els ajuntaments, que és el primer cop que faran un front comú de lluita i per a tenir més forà en aquest tema, sospiten i tenen "una temor fonamentada" que ADIF ha iniciat "un pla que a mitjà i llarg termini suposarà el desmantellament progressiu d'aquesta línia".  Prova d'aquest pla, és, segons exposen els ajuntaments en el document que faran arribar a l'empresa pública: una falta de manteniment molt acusada que repercuteix en la qualitat del servei, especialment en el transport de viatgers; la degradació de la línia a la categoria D; uns horaris que no s'adapten a les necessitats  dels usuaris, que per això cada cop opten més pel transport privat i que s'estan desmuntant zones de càrrega per a impedir que empreses privades utilitzen la via per a transport de mercaderies, entre altres. Els representants municipals reunits avui han manifestat que estan totalment en desacord amb aquest pla, ans al contrari demanen a l'empresa pública que aposti per aquesta via i que introdueixi millores "perquè aquesta línia ferroviària tingui uns paràmetres de competitivitat òptims que la facin rendible i no condicioni el desenvolupament del nostre territori".

 

Concretament en el document que es farà arribar a Adif i a les diferents administracions hi ha cinc peticions:

1.- L'abandonament, per part d'ADIF, del seu pla de desmantellament progressiu de la línia.

2.- La reversió de l'última degradació de categoria de la línia a nivell D.

3.- Un pla d'inversió que, com a mínim, tingui en compte els  següents aspectes:

-       Reimplantació dels trams de la línia desmuntats.

-       Millora de les estacions respectant el seu valor patrimonial.

-       Reobertura i presència de personal d'atenció a l'usuari en les estacions amb més trànsit de viatgers.

-       Compliment dels paràmetres de les característiques físiques de la línia.

-       Dotar dels mitjans de seguretat necessaris les interseccions de la línia ferroviària amb la resta d'infraestructures (carreteres, ponts, passos a nivell...) garantint la seguretat de les persones.

4.- Facilitar i potenciar l'accés de les empreses privades de la zona a l'ús del transport  ferroviari de mercaderies.

5.- Adaptar la freqüència i els horaris dels trens de viatgers a la demanda dels usuaris, amb l'objectiu de potenciar el transport públic i rendibilitzar la línia.

 

Els 11 ajuntaments presents a la reunió, que també ha comptat amb l'assistència d'un representant de la Plataforma Tres Dignes de les Terres de l'Ebre, són els de: Les Borges Blanques, Riudecanyes, Pradell de la Teixeta, Falset, Els Guiamets, Flix, Riba-roja d'Ebre, Fayon, La Pobla de Massaluca, Casp i l'amfitrió, Móra la Nova. I també ha manifestat el seu suport, tot i no ha pogut assistir  a la reunió, l'Ajuntament d'Ascó. L'alcalde Francesc X. Moliné ha explicat que la reunió l'ha liderat el seu ajuntament "perquè des de la Plataforma Trens Dignes ens van manifestar que se sentien una mica sols i que no rebien prou suport de les administracions. Per la nostra història ferroviària, aquest paper hem cregut que ens tocava a nosaltres".