Cercar en aquest blog

7/28/2017

El departament d'Agricultura ha activat totes les eines que té a l'abast en suport del sector de la fruita dolça

Des de la finalització de la campanya anterior, el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació ha estat treballant, conjuntament amb el sector, en l'activació de totes les mesures que té al seu abast per ajudar en la campanya de comercialització de la fruita dolça d'enguany. Totes les mesures impulsades s'han treballat amb el sector i, de fet, moltes responen a reivindicacions formulades per a millorar la mateixa estructura del sector per a poder fer front a les crisis de preus que s'estan repetint en els últims anys.

 
D'una banda, des de Catalunya s'ha pressionat tant a Brussel·les, a través de l'ARELFH, i al Ministeri d'Agricultura, que és qui té la interlocució directa amb la Unió Europea, perquè s'activessin les  mesures excepcionals per fer front al veto rus, que afecta les exportacions de la fruita, i es va insistir perquè s'incrementessin els preus per a les retirades de producte. Les retirades estan actives des de l'1 de juliol, però no s'han incrementat els preus. Davant d'aquesta situació, el Departament d'Agricultura ha incrementat un 30% el pressupost per les retirades de fruita amb transformació que es destina de forma gratuïta  al Banc dels Aliments.
 
Aquest any també s'ha reactivat el Codi de Bones Pràctiques Comercials (CBPC), on estan representats tots els operadors de la cadena agroalimentària, per tal poder establir mesures que ajudin a corregir els desequilibris existents en l'esmentada cadena. S'ha creat una Comissió Tècnica que ha d'analitzar el funcionament de les diferents baules de la cadena. En aquets moments s'està duent a terme l'anàlisi del funcionament de la cadena del préssec, que es disposarà a final d'aquest any.
 
Aquest any també s'han aprovat les circumscripcions econòmiques per al préssec i nectarina, poma i pera, unes eines llargament reivindicades pels productors per a poder incidir en els mercats. El Departament d'Agricultura ha posat a disposició del sector fructícola aquest instrument, que li ha de permetre una millor organització per adoptar mesures, acordades entre tot el sector, que afavoreixin la comercialització i valoració de la fruita. És el sector que està treballant ara per activar-les.
 
La declaració d'interès estadístic dels preus dels productes agroalimentaris per part de la Generalitat ha permès crear aquest any l'Observatori de preus de la fruita. Aquesta campanya s'han començat a publicar ja els preus de referència de la fruita de pinyol, una altre compromís del Departament amb el sector per dotar de mecanismes que facin més transparent la informació sobre l'evolució dels preus al llarg de tota la cadena. Ara, perquè aquest Observatori esdevingui de referència, cal que tot el sector se'l faci seu.
 
Enguany, el Departament d'Agricultura també destina ajuts específics per a impulsar la creació de plataformes de comercialització que afavoreixin el valor de la fruita. Aquests ajuts, previstos dins el Pla de competitivitat del cooperativisme, busquen promoure aquestes plataformes de comercialització mitjançant acords entre cooperatives i altres societats, que facilitin la venda conjunta.
 
Promoure el consum de la fruita és un altre dels objectius, ja que els nivells actuals estant molt per sota al d'altres països europeus. En aquest sentit, el Departament d'Agricultura està realitzant durant els mesos de juliol i agost una campanya de promoció de la fruita de temporada. Aquesta campanya se suma a la que també s'està realitzant, juntament amb AFRUCAT, per a promocionar el consum de préssec català a Alemanya. I s'ha reforçat la campanya de fruita a  les escoles per al curs vinent, amb un increment del 10% del pressupost.
 
Des del Departament d'Agricultura s'està actuant, de la mà del sector, en tots els àmbits en què, com a Administració, pot fer-ho per a dotar-lo dels instruments que permetin enfortir l'estructura productiva i el seu posicionament en els mercats.