Cercar en aquest blog

3/31/2008

El DPTOP sotmet a informació pública els estudis de la variant desdoblada de la C-12 a Tortosa

El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya publica avui l’anunci pel qual el DPTOP sotmet a informació pública l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental de la variant desdoblada de la C-12 (Eix de l’Ebre) al seu pas per Tortosa i Roquetes. La nova via tindrà una longitud de 12 quilòmetres i la seva construcció suposarà una inversió estimada de 72 MEUR.

La carretera C-12 (Eix de l’Ebre) configura un important eix viari que comunica el Mediterrani amb la plana de Lleida tot seguint el riu Ebre. Per tal de potenciar i millorar aquestes comunicacions, el Govern de la Generalitat ha inclòs el desdoblament de la C-12 en el segon Pla d’eixos viaris.

Al seu pas per Tortosa, l’Eix de l’Ebre té unes característiques molt urbanes; amb l’objectiu d’afavorir la seguretat i fluïdesa viàries en aquest àmbit, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha previst la construcció d’una variant que permeti evitar el pas dels vehicles per l’interior del nucli urbà.

Avui, el DOGC publica l’anunci pel qual se sotmeten a informació pública l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental d’aquesta actuació, per tal que institucions, entitats i particulars presentin les propostes que considerin oportunes.

Aquesta variant està concebuda com una via de quatre carrils i, en conseqüència, representa el primer tram del desdoblament de l’Eix de l’Ebre que impulsa la Generalitat. En aquest sentit, el DPTOP encarregarà properament els estudis per al desdoblament des de Tortosa fins a Sant Carles de la Ràpita.

El traçat

Els estudis que se sotmeten a informació pública plantegen una variant amb els paràmetres de disseny d’una autovia de 12 quilòmetres de longitud. El traçat considerat com a més òptim desenvolupa les reserves urbanístiques ja previstes per aquesta actuació en el pla territorial parcial de les Terres de l’Ebre i el Pla general de Tortosa.

L’actuació s’inicia a l’actual C-12 a prop del nucli de Vinallop (terme municipal de Tortosa), que es desdobla en un tram d’uns tres quilòmetres. És a partir d’aquest punt on la via desdoblada se separa de l’actual C-12 i comença, pròpiament, la variant. La via discorre cap al nord-oest fins a l’encreuament amb la T-342 (de Roquetes als Reguers). A partir d’aquesta zona, el traçat de la variant discorre cap a l’est, fins a enllaçar novament amb l’actual C-12, a l’inici del terme municipal d’Aldover.

L’actuació se situa als termes municipals de Tortosa i Roquetes i en un petit tram final al terme d’Aldover.

La nova via està formada per dues calçades amb dos carrils de circulació cadascuna, separades per una mitjana de 2 metres d’amplada. Cada calçada compta amb voral exterior de 2,5 metres i interior d’1,5 metre.

Per tal de facilitar la connectivitat local, es preveu la construcció de cinc enllaços:

  • Enllaç amb la T-331: Se substitueix l’actual rotonda que connecta la carretera T-331 (Ulldecona – Vinallop) i la C-12 per un enllaç format per dues rotondes a banda i banda del tronc de la carretera i un pas inferior.
  • Enllaç amb la C-12: Connectarà la variant amb l’actual C-12 cap al nucli urbà de Tortosa. Aquest enllaç a diferent nivell permetrà tots els moviments; els girs a l’esquerra s’efectuaran per mitjà d’un pas superior.
  • Enllaç amb la TV-3421: Un enllaç format per dues rotondes i un pas inferior permetran la connexió amb la carretera TV-3421 (Roquetes – Mas de Barberans)
  • Enllaç amb la T-342: Dues rotondes unides per un pas superior permetran fer tots els moviments entre la variant i la carretera T-342 (de Roquetes als Reguers).
  • Enllaç final amb la C-12: La variant connecta novament amb l’actual C-12 amb un enllaç a difernt nivell que permet tots els moviments i que es complementa amb una rotonda sobre l’actual C-12 costat est per tal de permetre els canvis de sentit i la connexió de la nova variant amb diverses finques.

D’altra banda, en determinats trams es construiran camins de servei que permeten la connectivitat de les parcel·les travessades per la carretera.

Pel que fa als elements constructius inclosos en el projecte, cal destacar la construcció de dos túnels artificials per tal de minimitzar l’impacte acústic i visual de la carretera en zones amb habitatges i de permetre la permeabilitat viària a costat i costat de la via. El primer túnel se situa a la zona de l’enllaç amb la T-342 a Roquetes i té una longitud de 200 metres i el segon, es construirà a la zona de Jesús (Granges del Ballester) i té també 200 metres de longitud.

Al llarg del seu recorregut, la variant ha de travessar diversos barrancs; per exemple: de Roer, de Sant Antoni, de la Servera, dels Molins, de Jesús o del Riu Sec. En aquest sentit cal destacar la construcció d’un viaducte de 165 metres de longitud i format per tres trams, per a superar el barranc de la Servera, al límit entre el terme municipal de Roquetes i Tortosa.