Cercar en aquest blog

5/20/2008

L'Escola del Consum de Catalunya s'instal·la a Gandesa

Gandesa és, des del dia 19 fins el 30 de maig, la seu itinerant de l'Escola del Consum de Catalunya (ECC). L'Escola és un servei de l'Agència Catalana del Consum (ACC) que té per objectiu divulgar els drets i els deures dels consumidors al món educatiu.

L’objectiu de l’Escola és formar, de manera totalment gratuïta, els escolars catalans en matèria de consum. Aquesta formació s’articula a través de tallers adreçats a alumnes d’Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Cicles Formatius i Educació Especial. Aquest curs, i com a novetat, els tallers també s’ofereixen als alumnes d’Educació Primària. Les activitats proporcionen als estudiants eines perquè puguin construir el seu model de consum des d’una perspectiva activa, reflexiva i autònoma. També els permeten adquirir coneixements bàsics sobre els seus drets com a consumidors i la manera d’exercir-los, així com sobre els seus deures.

Pel que fa a l’Educació Secundària, segons les necessitats i la demanda, l’Escola ofereix dos tipus de tallers:

TALLERS GLOBALS:

Què em poso aquest matí? La roba i els criteris de compra

"Què em poso aquest matí?" és una pregunta que ens fem diàriament i que ens condueix a parlar inevitablement de consum. En aquest taller s'identifiquen els factors que influeixen a l'hora d'escollir tots aquests productes necessàries per a la vida diària. Se segueix la pista als texans (des del camp on es cultiva el cotó fins a l'armari de casa) per tal de descobrir els diferents criteris que es poden considerar a l'hora de prendre la decisió de compra: econòmics, ecològics, legals, de salut i de moda.

TALLERS ESPECÍFICS:

Quines regles té el consum? Drets i deures en el món del consum

A partir d’un còmic on es planteja un conflicte de consum, es reflexiona sobre els drets i deures de la persona consumidora i les diferents vies de resolució de conflictes.

Missatges o missatgers? La publicitat a la vida quotidiana

"Missatges o missatgers?" és una pregunta que ens condueix a parlar del paper canviant del món del consum en la publicitat, ja que cada cop més les persones esdevenim autèntics transmissors de publicitat. Aquest taller tracta de les estratègies que utilitza la publicitat per cridar l'atenció dels consumidors. També es planteja si aquest sector ha d’estar sotmès a algun tipus de regulació.

Em serveixen els serveis? Contractació i ús

Mitjançant un joc de preguntes i respostes, es pretén que els alumnes siguin conscients dels seus drets i deures quan contracten un servei, ja sigui anar a la discoteca, reparar una motocicleta o descarregar-se una melodia per al telèfon mòbil d’internet.

La xocolata és dolça per a tothom? Consum solidari

Es pren com a referència el recorregut del cacau i la seva transformació per analitzar els agents que intervenen a l’hora de produir-lo i comercialitzar-lo. A partir d’un joc virtual, l’alumnat decideix com intervenir en el procés considerant criteris d’equitat, justícia social i sostenibilitat.

L'aigua està sempre en equilibri? Consum sostenible

A partir d’un fenomen proper i quotidià a l’alumnat com és el consum d'aigua, es reflexiona sobre el seu ús i valor. Mitjançant una dinàmica que integra jocs d’atzar, es fa un recorregut des de l’origen de l’aigua fins al seu consum final, integrant en aquesta reflexió pedagògica factors econòmics, ambientals, socials i culturals.

Pel que fa a l’Educació Primària, els tallers que s’ofereixen són:

Veig, veig... de quin color és? Diversitat d'establiments de compra

El nostre entorn està ple de colors i sensacions. Per exemple, a partir dels colors de les botigues que ens trobem passejant pel carrer, es reflexiona sobre la diversitat d'establiments de compra i els seus productes. Aquest taller és un escenari per treballar les sensacions i les emocions que ens influeixen a l'hora de consumir.

Em faig gran? Gestió d'una festa d'aniversari: consum i responsabilitat

A partir de l’organització d’una festa d’aniversari, es reflexiona sobre els canvis socials i personals que s'esdevenen a mesura que ens fem grans i es donen eines a l'alumnat per valorar els elements de consum que entren en joc a l’hora d’organitzar una celebració com aquesta.

Què fem aquesta tarda? Les activitats d'oci i els nostres drets i deures

Durant el temps d'oci prenem un seguit de decisions que impliquen actes de consum. Aquest taller es centra en la gestió de l’oci i n’analitza tant els aspectes externes (equipaments, amics, família...) com les decisions individuals (gustos, drets i deures, limitacions personals...).

A Gandesa, els centres que han sol·licitat la realització dels tallers de l’ECC són:

· Educació secundària : IES Terra Alta

· Educació primària : CEIP Mare de Déu del Portal, CEIP La Miranda, CEIP Sant Blai, CEIP Doctor Ferran, CEIP Puig Cavaller, CEIP Mare de Déu de la Fontcalda, CEIP El Diví8 Mestre, CEIP César Martinell, CEIP Los Castellets

L’ECC va començar la seva activitat l’octubre de 2003, i durant els dos primers anys va impartir els tallers des de la seu central ubicada a Barcelona. L’any

2005, i coincidint amb el tercer curs escolar, es va posar en funcionament a Tortosa la seu itinerant de l’Escola del Consum de Catalunya per donar resposta a les demandes dels centres escolars situats lluny de Barcelona.

Curs escolar 2005-2006

Durant aquest curs la seu itinerant va oferir les seves activitats a 3.942 escolars de les ciutats de Tortosa, Tarragona, Lleida, Manresa i Girona, que se sumen als 3.762 estudiants que van visitar la seu de Barcelona. Així, durant aquell curs un total de 7.704 alumnes d’arreu de Catalunya van participar en els tallers de l’ECC.

Curs escolar 2006-2007

Al llarg del curs, la seu itinerant va oferir les seves activitats a 3.921 escolars de les comarques de l’Alt Empordà, Baix Empordà, La Garrotxa, Osona, la Conca de Barberà, el Baix Camp, el Baix Penedès, el Baix Ebre, el Berguedà, el Pallars Jussà, la Vall d’Aran i el Pla d’Urgell. Al seu torn, 4.231 alumnes van visitar l’Escola de Barcelona.

També durant el curs passat, l’Escola del Consum amb seu a Barcelona va començar a impartir els seus tallers entre els nens i nenes d’Educació Primària. D’aquesta manera, i sumats als anteriors, el balanç d’alumnes que van visitar l’Escola durant el curs 2006-07 va ser d’un total de 15.101.

Curs escolar 2007-2008

Aquest curs, l’ECC al territori ha incorporat a la seva oferta educativa els tallers adreçats a educació primària, tal com l’any abans havia fet la seu central.

Les dades globals del nombre d’alumnes que han fet els tallers a les diferents seus territorials on, fins al moment, s’ha instal·lat l’ECC aquest curs escolar són les següents:

Seu

Nombre d’alumnes

Segrià

1.455

Pallars Sobirà

415

Anoia

772

Gironès

1.271

Vidreres

483

Tarragona

782

Ribera d’Ebre

463

Total

5.641

Pel que fa a la seu central, a Barcelona, aquest curs escolar el nombre d’alumnes que hi han passat, a data 30 d’abril, és de 7.543.

Nombre total d’alumnes que han passat per l’ECC de l’ACC des de la seva creació:

Curs escolar

Alumnes a la

seu central de

Barcelona

Alumnes a les

seus territorials

Total d’alumnes que han visitat l’ECC

2003-2004

1.499

-

1.499

2004-2005

2.818

-

2.818

2005-2006

3.762

3.904

7.704

2006-2007

11.180

3.921

15.101

2007-2008

7.543

5.641

13.184

Totals

26.802

13.466

40.268


Documents relacionats

· Nota de premsa