El passat diumenge 22 de novembre va concloure la XIII Fira de l'oli novell, cítrics i comerç, una edició que s'ha caracteritzat per la inclusió d'innovacions a la fira, la realització de noves activitats i l'ampliació del recinte firal. Aquests canvis, segons la regidora de fires i festes Judith Lleixà, "han suposat una millora substancial tant per als expositors com per als visitants, i la valoració final ha superat les nostres previsions més optimistes".
Un dels aspectes més importants d'aquesta edició ha estat el canvi d'ubicació dels pavellons firals, que han permès una major i millor concentració i mobilitat, així com dotar de més espai als expositors exteriors. Aquest canvi ha estat valorat molt positivament tant pels expositors com també pels visitants.
El divendres 20 de novembre es va obrir el recinte firal. La inauguració va ser a càrrec del senyor Alejandro Goñi i Febrer, president de PIMEC Comerç qui va destacar "l'esperit emprenedor de l'Ajuntament de Santa Bàrbara en mantenir i potenciar la fira com una eina estratègica de revalorització del comerç i el sector agrícola davant l'actual crisi econòmica global". D'altra banda, l'alcalde de Santa Bàrbara Jordi Boronat va destacar el volum d'expositors que han participat en aquesta edició, tot i els temps d'incertesa que s'estan vivint actualment.
Durant els dies de fira, van destacar també les diferents activitats paral·leles que s'hi van realitzar. El dissabte, entre altres, es va celebrar un esmorzar popular de cuina de caça, la II jornada tècnica d'esporga d'olivera, elaboració artesanal de panoli, la IV mostra i degustació de cuina intercultural, la xerrada tècnica de successions i transmissions patrimonials al sector agrari, el concurs de pelar patates (gentilesa de la IGP Patates de Prades, producte convidat en aquesta edició) o el I festival taurí. Destacar aquest dia la presentació del primer oli d'oliveres mil·lenàries amb distintiu DOP de la cooperativa local Montebre, SCCL.
El diumenge 23 de novembre, també es va poder gaudir d'un gran ventall d'activitats, destacant-hi la marxa ciclista amb BTT, el taller infantil de fabricació d'ungles de plegar olives, demostracions pràctiques de preparació del terreny i recol·lecció tradicional d'olives, el concurs de llançament d'aixada, el circuit itinerant "El procés d'elaboració de l'oli i la seva evolució al llarg del temps", el taller de cosmètica natural amb oli d'oliva o el concurs d'allioli.
Paral·lelament, durant tot el cap de setmana es van organitzar diferents sortides amb els carros tradicionals pels carrers del municipi, amb visites a les masades històriques de Santa Bàrbara, les cooperatives de producció d'oli i la casa- museu del pagès "Àngel Fibla". També durant aquest cap de setmana, els restaurants de la població van seguir amb les XII Jornades gastronòmiques de la cuina de l'oli d'oliva, un referent de la gastronomia de les nostres terres durant el mes de novembre.
El resultat ha estat una de les edicions amb més èxit de la Fira de l'oli novell, cítrics i comerç, amb 63 expositors, 35.000 visitants i un volum de negoci global que, tot i l'actual situació econòmica, s'ha mantingut i, en alguns casos, fins i tot ha augmentat. Aquest balanç més que positiu és un símptoma de bona salut de la fira i dóna arguments sòlids per seguir treballant de cara al futur per a que la fira de Santa Bàrbara sigui un referent a les Terres de l'Ebre i a tot el territori català.