El senador d'Esquerra, portaveu del grup de l'Entesa a la Comissió del
Senat, Pere
Muñoz, ha fet saber les propostes que li farà arribar el proper dijous
al Ministre José
Blanco durant la presentació del Pla Estratègic per a l'impuls del
Transport Ferroviari
de Mercaderies (PEIT). Muñoz ha recordat que "l'Estat espanyol està a la cua
d'Europa pel que fa a la quota del transport de mercaderies per ferrocarril". La
quota dels països capdavanters d'Europa, com ara Alemanya, és del 20
%, i ara amb
el Pla Estratègic per a l'any 2020 el ministre vol situar la quota
espanyola entre el 8 % i
el 10 %. Muñoz ha qualificat de "contradictòria" aquesta quota perquè
"l'any 1997
l'Estat espanyol tenia una quota de 10,3 % i ara és del 4,1 %, fet que
reflecteix
l'abandonament de les línies de transport ferroviari de mercaderies". Segons el
senador republicà, les Terres de l'Ebre estan doblement afectades i per això
"traslladaré al Ministre que es prioritzen les línies ferroviàries corredor
mediterrani, transformant l'àrea de l'Aldea en una zona estratègica –
logística, i
la línia de Saragossa–Casp–Móra la Nova–Port de Tarragona". De fet, Esquerra
insistirà perquè es posin al dia aquestes línies i per això, un any
més, ha presentat
esmenes als pressupostos generals de l'Estat demanant partides que
sumen 7 M€ per
millorar les dues línies i les seves estacions a les Terres de l'Ebre;
2 M€ per a un nou
accés vial a l'estació de tren de l'Aldea i 2 M€ per l'execució del
projecte de soterrar el
pas a nivell de Móra la Nova.
El Secretari d'Organització de la Federació de l'Ebre, Lluís Salvadó,
ha enumerat les
38 esmenes que la Federació presentarà als pressupostos generals de
l'Estat i que
sumen 121.634.000 €. Segons Salvadó, "Esquerra intentarem arrossegar la resta
de partits, buscant el comú denominador de les esmenes i assolir uns 20M € per
les Terres de l'Ebre, bona part dels quals haurien d'anar a la
reindustrialització".
Salvadó ha destacat que segueixen "demanant amb urgència" la redacció del
projecte constructiu de l'A-7 entre la Jana i el Perelló (15 M€), el
tram entre el Perelló i
l'Ametlla de Mar (4M€) i l'execució de les variants de Corbera d'Ebre
i Gandesa (5 M€
cadascuna). Aquestes i altres esmenes amb infraestructures suma un total de 42,8
M€. Salvadó ha destacat com a "prioritàries" les esmenes dedicades a la
industrialització i per això es demanen 11 M€ per diversificar i
revitalitzar l'economia de
les Terres de l'Ebre i 2 M€ per a la gasificació de la Ribera Nord. Un
altre paquet
d'esmenes importants són les que fan referència als projectes de
millora i protecció de
la línia litoral del Delta de l'Ebre (19,2 M€). Salvadó ha recordat
que hi ha dues
projectes redactats com el de guarda de la badia dels Alfacs i el
d'ordenació i protecció
de la platja de la Marquesa que cal que s'executin, a la vegada que
cal redactar-ne de
nous, com ara l'obertura de la bocana de la badia del Fangar i la
senyalització de la
sortida al mar en el tram de la desembocadura a Deltebre. Salvadó ha
fet una especial
Page 2
Ebre
atenció a l'àmbit de la recerca i innovació i en el qual Esquerra
l'any passat ja va
aconseguir una partida de 500.000 € per a l'Observatori de l'Ebre.
Esquerra ara ha
tornat a presentar una esmena demanant 500.000 € per impulsar el Centre
d'Investigació del Canvi Climàtic de la URV al Campus de l'Ebre.
Per acabar, Salvadó ha felicitat la població del Pinell de Brai per la
gran participació en
la consulta sobre l'abocador i el contundent resultat "contra un model de
desenvolupament que no volem". Salvadó ha demanat a l'ajuntament que abandoni
el projecte d'abocador i que "CiU deixi de voler impulsar políticament la
concentració de grans abocadors a les Terres de l'Ebre, com són els de Pinell de
Brai i el d'Ascó, de residus nuclears, demanda que també fem extensible al PSC
pel que fa a l'abocador de Riba-roja". El republicà, després de
recordar que tant
CiU com PSC no han incorporat al seu programa electoral el rebuig a la
instal·lació del
cementiri de residus nuclears ha destacat que "Esquerra volem un
territori amb una
economia productiva, diversificada i amb un gran pes del sector turístic, i no
basada en abocadors".