Cercar en aquest blog

12/10/2010

7 cooperatives del Sènia comercialitzen un oli únic al món procedent d'oliveres mil·lenàries

El conseller d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural, Joaquim Llena,
ha presentat avui a la Fundació Alícia la collita 2010 de l'Oli
d'oliveres mil·lenàries del Territori del Sènia. Es tracta de la
tercera collita produïda per aquest tipus d'oli i, progressivament, ha
anat augmentat el nombre de cooperatives que el comercialitzen. Si
durant la collita 2008 només n'hi havia 1, ara ja són 7 les empreses
que venen aquest oli verge extra: Molí de la Creu, Acomont, Alboredes,
Montebre, Cervol, Godall, i Càlig. Per la campanya 2011, ja està
prevista la incorporació d'una nova cooperativa. Aquest oli es pot
trobar a botigues especialitzades i gourmet, i es caracteritza per un
sabor suau, equilibrat i sense punts astringents forts.

La comercialització de l'oli de les oliveres mil·lenàries forma part
d'un projecte pilot finançat pel MARM, amb un pressupost de 1.230.150
euros. Els objectius del projecte són: posar en valor les 4.157
oliveres mil·lenàries existents al territori del Sènia; millorar la
qualitat i la valoració de tots els olis de la zona, i generar
sinergies amb altres sectors com la gastronomia i el turisme. En
aquest projecte, també participa l'IRTA, que analitza els olis i
assessora els molins productors, entre d'altres actuacions.

Segons ha explicat el conseller Llena, "enlloc d'impulsar accions
protectores estàtiques, el territori ha apostat per dinamitzar la zona
aprofitant les oportunitats que els brinden les oliveres mil·lenàries,
un patrimoni natural únic en el món". Llena, a més, ha dit que la
singularitat d'aquest oli permet al territori del Sènia competir en el
mercat internacional" amb un producte diferent, d'elevada qualitat i
importants propietats per la salut. També cal tenir en compte que és
dels elements importants de la Dieta Mediterrània, declarada
recentment patrimoni immaterial de la Humanitat per la UNESCO.

Durant la presentació, també han participat la presidenta de la
Mancomunitat de la Taula del Sènia, Núria Ventura, i la de
l'Associació Territori del Sènia, Josepa Cid. Totes dues han incidit
en la importància de generar interaccions entre tots els agents del
territori per posar en valor les oliveres mil·lenàries i sensibilitzar
la població enfront de l'espoliació d'aquest patrimoni natural.

Per la seva part, la subdirectora general d'Igualtat i Modernització
del Ministeri de Medi Ambient, i Medi Rural i Marí (MARM), Paloma
Izquierdo, ha felicitat els impulsors de la iniciativa perquè permet
diversificar l'economia de la zona i posar en valor el territori.
Izquierdo ha demanat que es faci un pas més i impulsin una única marca
que aglutini tota la producció de les oliveres mil·lenàries per
afavorir la seva comercialització.