Cercar en aquest blog

6/06/2011

EL CAC PREMIA TREBALLS DE DOS CENTRES ESCOLARS DE REUS I D’UN DE TORTOSA QUE FAN UNA ANÀLISI CRÍTICA DELS MITJANS AUDIOVISUALS

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha lliurat avui, 6 de
juny, els Premis el CAC a l'escola, atorgats a l'alumnat, el
professorat i els centres educatius de Catalunya que han elaborat
treballs que fomenten una lectura crítica i creativa dels mitjans
audiovisuals entre els infants i els adolescents.

Els centres educatius que han resultat premiats a Tortosa i a Reus són
els següents:

Educació primària - cicle mitjà i cicle superior. 2n premi: Escola
Daniel Mangrané i Escardó (Jesús, Tortosa): Magnetisme

Es presenta un treball en què s'experimenta tot el procés que comporta
l'adaptació cinematogràfica d'un conte. Es premia perquè és un treball
que destaca la reflexió sobre les adaptacions literàries al cinema amb
la finalitat de descobrir a l'alumnat el llenguatge cinematogràfic i
la seva relació directa amb la literatura i, d'aquesta manera,
contribuir a millorar la competència comunicativa audiovisual.

Educació secundària obligatòria - segon cicle. 4t premi: Institut
Roseta Mauri (Reus): La ràdio a l'escola una eina de treball

Es presenta la producció de dues novel·les radiofòniques. Es premia
perquè és un treball que empra un procés metodològic basat en la
recollida d'informació, la seva anàlisi i la fase de creació pròpia
posterior, tot desenvolupant petites produccions adequades a la seva
edat, cosa que possibilita l'assoliment significatiu dels objectius i
dels continguts audiovisuals que es tracten. Contribueix a iniciar-se
en el món de la comunicació de manera crítica i creativa.


Professorat. 3r Premi: Eloïsa Valero Antón (Institut Gabriel Ferrater
i Soler, Reus): Publicitat televisiva

Es presenta una experiència de treball sobre la publicitat televisiva
que es basa en l'anàlisi, la reflexió i la producció com a metodologia
de treball. Es premia pel seu valor creatiu i participatiu per part de
l'alumnat, així com per l'estructura i el desenvolupament, que
afavoreixen la competència comunicativa audiovisual.

L'acte de lliurament dels Premis El CAC a l'escola ha comptat amb la
presència de la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau; del president
del CAC, Ramon Font, i del conseller del CAC i president del jurat,
Esteve Orriols. L'acte ha estat conduït pel periodista Ramon Pellicer.

La consellera d'Ensenyament ha afirmat que un dels objectius del seu
departament es aconseguir que els alumnes dominin els diversos
llenguatges. "La nostra obsessió és que els estudiants tinguin domini
de la lectura, perquè és la via que els permet accedir al coneixement,
però també han de treballar per tenir capacitat lectora quan es
tracta d'imatges", ha explicat.

El president del CAC ha dit que "el consum de continguts audiovisuals
representa avui dia una part molt important del temps d'oci dels nois
i dels adolescents". El responsable del Consell ha afegit que "per
aquest motiu, es fa necessari dotar-los de les eines i dels
coneixements bàsics sobre les tècniques audiovisuals per tal que
tinguin una visió crítica i mínimament distanciada respecte dels
continguts emesos".

Arreu de Catalunya, s'han concedit divuit guardons a treballs sobre el
procés d'elaboració de les notícies, el llenguatge radiofònic i el
llenguatge publicitari, l'animació audiovisual, les sèries de ficció
juvenils, o sobre l'objectivitat informativa i el tractament de la
immigració i de la joventut. També destaquen treballs que adapten un
conte al llenguatge cinematogràfic, la producció d'un programa de
televisió que s'emet mensualment durant el curs escolar, la producció
de novel·les radiofòniques o la creació d'un canal de televisió per
internet sobre els projectes d'educació en comunicació.

En l'edició d'enguany, la vuitena, s'hi han presentat un total de 81
treballs. D'aquests, n'hi ha 54 que corresponen a la categoria A, que
premia escoles que hagin elaborat treballs sobre la percepció,
l'anàlisi i la producció de continguts audiovisuals. Els 27 treballs
restants s'han presentat a la categoria B, adreçada al professorat,
que premia les propostes sobre educació en comunicació audiovisual en
l'àmbit escolar i familiar.