Cercar en aquest blog

5/24/2013

El 72% de les reclamacions rebudes per l'ACC a Terres de l'Ebre són per telefonia i internet


El director de l'Agència Catalana del Consum (ACC), Alfons Conesa, acompanyat de la directora dels serveis territorials d'Empresa i Ocupació a la demarcació, Mercè Miralles, ha presentat avui a Tortosa els resultats de la Memòria d'Actuacions 2012 de l'ACC a les Terres de l'Ebre.

 

En el marc de la presentació de la memòria, el director de l'ACC ha explicat que s'han atès durant 2012 a la demarcació, un total de 2.700 consultes, un 17,1% menys que l'any anterior. Així mateix, Conesa ha destacat que la majoria de les reclamacions rebudes per l'ACC a Terres de l'Ebre han estat per temes de telefonia i internet, i que s'han resolt un total de 703 casos per mediació, un  23,5% menys que al 2011, i s'han dictat 75 laudes arbitrals, un 4,17% més que a l'any anterior.

 

Aquest descens s'explica —segons ha assenyalat el director— per la nova metodologia que s'utilitza en les inspeccions, que aplica el principi de 'la segona volta'.

 

Conesa ha puntualitzat que "es fa una primera visita, s'adverteix a l'establiment, i si les irregularitats detectades no suposen cap risc per la seguretat, la salut o l'economia dels consumidors, se li dóna un termini a l'establiment per esmenar i adaptar-se a la normativa. Si l'establiment ha corregit la situació, no es fa constar cap tipus d'actuació, ja que la intenció de l'Agència no és multar sinó defensar els drets dels consumidors".

 

1.301 reclamacions ateses el 2012 a Terres de l'Ebre: el 71,6% per telefonia mòbil, fixa i internet

 

Durant 2012, l'ACC i els Consells Comarcals de Terres de l'Ebre van rebre un total de 1.301 reclamacions, un 8,57% menys que l'any anterior. Concretament, l'Agència Catalana del Consum va rebre 229 reclamacions; el Consell Comarcal del Baix Ebre, 484; el Consell Comarcal del Montsià, 267; el de la Ribera d'Ebre, 109; i el de la Terra Alta, 212 reclamacions.

 

Per sectors, a les comarques ebrenques la telefonia —incloent fixa, mòbil i internet— continua encapçalant el rànquing, amb el 71,6% del total de reclamacions, seguit a distància pels subministraments —agua, electricitat i gas— amb el 6,1%, el comerç detallista amb el 3,5%, les activitats immobiliàries amb el 3,1%, el transport i l'ensenyament amb el 2,6%, respectivament, i les activitats financeres amb el 2,2% de les reclamacions.

 

Al conjunt de Catalunya durant l'any passat, ACC ha rebut 18.305 reclamacions, un 31,5% més que al 2011. Per sectors, el transport relleva a la telefonia com a sector amb més reclamacions, amb un 29,9% del total. En segon lloc, telefonia i internet, amb el 26,5% de les reclamacions, seguit de les activitats financeres, amb el 20%, i dels subministraments —llum, aigua, gas— amb el 6,9% del total de reclamacions.

 

En relació a 2011, el sector del transport ha incrementat molt notablement el nombre de reclamacions, que han passat de 2.071 el 2011 a 5.465 el 2012. També han augmentat significativament les reclamacions a entitats financeres, que han pujat de 211 reclamacions, al 2011, a 3.658 al 2102.

 

Spanair, Catalunya Caixa i les tres principals operadores de telefonia, les companyies amb més reclamacions al 2012

 

Fent l'anàlisi per empreses, Spanair ha estat l'empresa que ha generat més reclamacions a Catalunya durant 2012: un total de 3.574, seguida de Catalunya Caixa, amb 2.812 reclamacions. El tancament de la companyia aèria i els contractes de participacions preferents i deute subordinat han desbancat les operadores de telefonia, que ocupen els següents llocs del rànquing. Concretament, el Vodafone, ocupa el tercer lloc amb 1.694 reclamacions; seguit de Telefónica, amb 1.209, i FranceTelecom/Orange, amb 1.090.

 

Tot i que les companyies de telefonia i internet segueixen aglutinant una part important de les reclamacions, també són les empreses que han registrat un percentatge més elevat de resolució al 2012: Vodafone ha resolt el 70% de les reclamacions (741 reclamacions resoltes per mediació i 440 per arbitratge), Telefónica, el 75% (513 reclamacions resoltes per mediació i 396 per laude) i France Telecom/Orange el 76% de les reclamacions presentades  (501 per mediació i 332 per laude arbitral).

 

En el llistat de companyies amb més reclamacions, el sisè lloc l'ocupa Ryanair amb 791; seguit d'Endesa, amb 591; Vueling, amb 264; Gas Natural, amb 246 reclamacions, i Bankia amb 219.

 

L'ACC resol 703 casos per mediació i 75 per arbitratge de consum a Terres de l'Ebre

 

A les comarques ebrenques, l'Agència Catalana del Consum va resoldre l'any passat un total de 703 casos per acord de mediació, xifra que representa un 23,5% menys que al 2011. Per sectors, el 64,7% de les mediacions han estat al sector de la telefonia i internet, seguit dels subministraments —aigua, electricitat i gas— amb l'11,8% dels acords de mediació. L'administració pública, el comerç detallista i les reparacions en general, el material elèctric-electrònic i òptic, i el transport representen, respectivament, el 5,9% de les mediacions.

 

Pel que fa als arbitratges de consum, durant el 2012  l'ACC va dictar un total de 75 laudes arbitrals a la demarcació, un 4,17% més que l'any anterior. La majoria, el 85,3%, han estat en el sector de la telefonia i internet. Els subministraments —electricitat, gas i agua— sumen el 9,3% dels laudes arbitrals dictats, i les acadèmies el 5,3% restant. 

 

Arreu del territori, l'any passat l'ACC va resoldre per mediació un total de 2.349 casos, un 35,48% menys que a 2011. La majoria dels acords de mediació, el 71,9%, han estat en el sector de la telefonia i internet, seguit del sector subministraments —llum, aigua, gas—, que representen el 10% de les mediacions realitzades.

 

Pel que als arbitratges de consum, l'ACC va dictar durant 2012 un total de 1.430 laudes, un 14,47% menys que l'any anterior. El nombre més important de laudes, el 78%, s'han dictat en el sector de les telecomunicacions, incloent telefonia mòbil, fixa i internet. El segon sector amb major xifra d'arbitratges ha estat el dels subministraments bàsics, amb un 7,1% del total dels laudes dictats.

 

Més de 3.000 productes alertats, un 8,35% més que al 2011 i prop de 98.000 articles retirats

 

L'any passat es van registrar un total de 3.025 productes alertats a Catalunya, xifra que suposa un increment del 8,35% en relació al 2011.

 

El sistema d'alertes de consum s'emmarca en la política de protecció dels consumidors de la UE, en relació amb la directiva europea sobre seguretat general dels productes, que preveu un programa d'actuacions en relació amb els productes potencialment perillosos  i permet evitar riscos per a la seguretat.

 

Per tipus de productes, el 29% de les alertes van ser per joguines, i el 16,25% per vehicles, seguit d'adaptadors, cables elèctrics i endolls, amb el 13%, i d'aparells elèctrics, amb el 12%. La roba, confecció i tèxtil representa el 6,75% dels productes alertats, els articles de puericultura, el 4,75%, i el material esportiu, el 2,75%.

 

Així mateix, l'ACC va retirar el 2012 un total de 97.873 productes del mercat: la immensa majoria, el 70,4%, van ser endolls i adaptadors, el 15,2% joguines i disfresses, 6,2% material elèctric i el 2,2% estris de cuina i elements de decoració. També s'han retirat en menors quantitats, altres articles d'ús domèstic peribles, equips de protecció individual, productes químics, roba i confecció infantil i articles de puericultura.

 

9 expedients resolts amb sanció a Terres de l'Ebre al 2012, menys de la meitat que l'any anterior

 

Les actuacions inspectores i de control de mercat de l'ACC a Terres de l'Ebre durant 2012 han derivat en un total de 9 expedients resolts amb sanció, xifra sensiblement inferior als 22 expedients conclosos amb sanció a la demarcació el 2011. Pel que fa a la quantia de les sancions imposades, l'import de multes a Terres de l'Ebre ha estat de 32.850 euros, un 35,71% menys que al 2011.

 

Arreu del territori, al 2012 l'ACC ha resolt un total de 768 expedients amb sanció, que han motivat la imposició de multes per un import global de 5 milions d'euros. Tot i que ha baixat el nombre d'expedients sancionadors respecte al període anterior (1.188 expedients al 2011), ha crescut l'import de les multes (3,67 milions d'euros al 2011).

 

Al conjunt de Catalunya, les infraccions que han motivat majors quanties en multes han estat les clàusules abusives dels contractes (26% del total), seguit de les infraccions en publicitat enganyosa (amb un 18%), de les infraccions per la negativa o resistència a subministrar dades (un 14%), dels incompliments de l'activitat mercantil i de transaccions mercantils (un 11%) i dels incompliments de les disposicions sobre seguretat de béns i serveis, amb un 7% del total.

 

L'ACC du a terme la seva tasca d'inspecció i de control de mercat a través de les denúncies presentades pels consumidors, i de les actuacions inspectores realitzades per l'Agència per la xarxa d'alertes o d'ofici, a iniciativa pròpia o en el marc d'una campanya específica.

 

L'any passat, els ebrencs van presentar davant l'ACC un total de 25 denúncies, un 21,88% menys que al 2011. Els béns i productes de consum han acumulat la major part de les denúncies a la demarcació, el 28%, seguit de la restauració, amb el 20%, els serveis immobiliaris, amb el 8%, els serveis financers, també amb el 8%, i els articles de vestir i el calçat, amb el mateix percentatge.

 

Arreu del territori català, els ciutadans van presentar davant l'ACC un total de 4.451 denúncies, un 30,84% menys que al 2011. La restauració va ser el sector amb més denúncies per part dels consumidors, un 28,4% del total, seguit dels serveis immobiliaris, amb un 15,1%, dels béns i productes de consum, amb un 14,5% i de les telecomunicacions, amb un 10,1%. El transport va motivar el 6,3% de les denúncies presentades, els aliments el 5,3%, els subministraments el 5,2% i els serveis financers, el 4,1%. En menor mesura, també han rebut denúncies dels consumidors, el sector de roba i calçat, l'ensenyament no reglat, i les farmàcies i clíniques privades.

 

Pel que fa a l'actuació inspectora, durant 2012 l'ACC va realitzar 148 actuacions inspectores a les comarques ebrenques, un 86,47% menys que al 2011. D'aquestes actuacions, el 65% han estat en el marc d'una campanya, el 19% per comunicació, el 8% per denúncia, i l'1% en resposta a la xarxa d'alertes. Aquesta xifra d'actuacions d'inspecció representa el 0,76% del total d'actuacions dutes a terme per l'ACC durant 2012 arreu de Catalunya.

 

Els establiments adherits a la JACC a Terres de l'Ebre creixen un 28,14% i se situen en 683

 

La nombre d'establiments adherits al sistema arbitral de Consum a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) a Terres de l'Ebre va situar-se l'any passat en 683, un 28,14% més que al 2011. En relació al conjunt de Catalunya, representa el 10,54% del total d'establiments adherits a la JACC.

 

Al conjunt de Catalunya, el nombre d'adhesions va situar-se el 2012 en els 6.478, un 7,13% més que a l'any anterior.

 

875 alumnes visiten l'Escola del Consum de Catalunya a Terres de l'Ebre

 

Durant el curs 2011-2012 un total de 875 alumnes han visitat l'Escola del Consum de Catalunya (ECC) a Terres de l'Ebre: concretament, 326 de Baix Ebre, 293 de la Ribera d'Ebre i, 266 de la Terra Alta. Aquesta xifra que representa un 70% més que al curs anterior. Des de la posada en marxa de l'ECC a la demarcació —al curs 2005-2006— un total de 6.260 estudiants de primària, secundària i educació especial han participat en els tallers programats per l'escola. 

Al conjunt de Catalunya, el curs passat, 21.181 estudiants van participar en els tallers de l'ECC, un 13,89% més que al curs 2010-2011.