Cercar en aquest blog

2/25/2015

Unió de Pagesos denuncia una nova retallada en les polítiques públiques pròpies d’Agricultura del 3,55% tot i l’anunci del Govern d’un lleuger increment de pressupost per al Departament


 

Unió de Pagesos denuncia que el projecte de pressupost de la Generalitat per al 2015 preveu un lleuger increment del 0,66% dels recursos del departament d'Agricultura respecte el de l'any 2014 però en realitat es tracta d'un augment de 2,1 milions d'euros que es deu bàsicament a la incorporació de la paga extra del personal públic del propi Departament o dels organismes públics que en depenen. D'altra banda, les polítiques públiques pròpies en matèria d'agricultura disminueixen un 3,55%, sumant-se a la forta retallada dels dos darrers anys. La repercussió del pressupost del Departament d'Agricultura és la següent:

 

-          Capítol 1. Remuneració del personal (cost dels alts càrrecs i del personal funcionari o contractat): 5,9 milions d'euros (5,98%).

-          Capítol 2. Despesa de béns corrents (cost de funcionament del Departament): - 2,2 milions d'euros (- 6,43%).

-          Capítol 4. Transferències corrents (bàsicament a organismes públics a càrrec del Departament  o que fan tasques per compte seu com INCAVI, IRTA, PRODECA, Centre de la Propietat Forestal o Fundació del Món Rural): 1,3 milions d'euros (4,43%).

-          Capítol 6. Inversions reals (inversions públiques en edificis, escoles, informàtica, regs...):    1,5 milions d'euros (6,17%).

-          Capítol 7. Transferències de capital (subvencions per a mesures de foment): - 1,9 milions d'euros (- 2,04%).

-          Capítol 8. Actius financers (aportacions al capital de Infraestructures Generalitat de Catalunya, SAU i  IRTA, SA i el capital de préstecs a concedir a empreses): - 2,5 milions d'euros (- 7,06%).

 

La disminució en inversió pública cal analitzar-la en el conjunt d'inversió pública (capítol 6) entre el Departament i l'empresa pública executora d'obres d'interès agrari (Infraestructures Generalitat de Catalunya, SAU), ja que disminueix un 7,35% i passa dels 36,7 milions d'euros de l'any 2014 als 34,0 milions d'euros de l'any 2015.

 

El suport directe al sector inclòs al capítol 7 torna a disminuir. Ho fa en 1,9 milions d'euros (-2,04%). En aquest context, la partida destinada al Contracte Global d'Explotació (CGE), així com les destinades a les altres mesures de desenvolupament rural, aconsegueixen només la dotació per complir amb la liquidació del Programa de Desenvolupament Rural (PDR) de Catalunya període 2007-2013, i obrir les convocatòries del 2015 en el marc del nou PDR de Catalunya 2014-2020, amb el consegüent ajornament dels pagaments del nou PDR per a l'any 2016. En canvi, desapareix l'ajut directe a la fruita seca, incomplint-se així els acords polítics dels anys 2003 i 2008 amb el sector.

 

El sindicat considera que les prioritats pressupostàries del Govern català s'haurien de modificar; per això ha presentat als grups parlamentaris un conjunt d'esmenes adreçades a pal·liar els efectes de la davallada d'aportacions per part del ministeri d'Agricultura al Pla Nacional d'Assegurances Agràries (estatal), a millorar la dotació del Programa de sanitat vegetal per reforçar la lluita contra les plagues i les espècies invasores, a dotar l'aportació de la Generalitat al sector de la fruita seca, ja que el conseller Pelegrí unilateralment vol trencar els acords polítics amb el sector, i a dotar amb 16 milions d'euros la prioritat de pal·liar els greus efectes econòmics de l'any 2014, ja que va ser un any amb efectes importants a causa de diverses adversitats climàtiques (avellana, cítrics, fruita dolça,...), sanitàries (cargol poma) i de mercat (fruita dolça, cítrics i els altres productes afectats pel veto rus). Unió de Pagesos considera que el conjunt d'aquestes situacions fan del tot necessari arbitrar mesures financeres per a les explotacions agràries, el titular de les quals és la pagesia professional catalana, ja que en cas contrari es posa en risc la viabilitat financera de les explotacions afectades.

 

 

 

Evolució dels projectes de pressupost del DAAM 2010-2015 (en milions d'euros)

CAPÍTOLS

% 2015/2014

       2015

       2014

     2012

      2011

  2010(1)

1. Remuneració del personal

5,98

104,5

98,6

109,3

    109,8  

185,3

2. Despeses de béns corrents

       - 6,43

32,0

34,2

40,3

      50,0  

 

4. Transferències corrents

4,43

30,6

29,3

34,8

      42,3  

55,5

6. Inversions reals

6,17

25,8

24,3

124,2

      54,1  

94,0

7. Transferències de capital

       - 2,04

90,9

92,8

109,2

    113,8  

121,0

8. Actius financers

       - 7,06

32,9

35,4

83,6

      59,5  

120,3

TOTAL

0,66

316,9

314,8

501,6

   429,7  

576,1

 

      (1) En el 2010 s'ha sumat al llavors DAR la Direcció General de Medi Natural inclosa al Departament de Medi Ambient i Habitatge.