Cercar en aquest blog

2/05/2016

El conseller Rull demana al Ministeri de Foment el traspàs íntegre de les línies ferroviàries interiors de Catalunya


iMATGE
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha demanat avui a la ministra de Foment, Ana Pastor, el traspàs íntegre a la Generalitat de les línies ferroviàries interiors de Catalunya, amb l'objectiu de millorar el servei de Rodalies. El conseller ha mantingut aquest divendres a Madrid la primera reunió amb la titular de Foment, a petició d'Ana Pastor.
 
En el transcurs de la reunió, Rull ha exposat que la puntualitat de la xarxa de Rodalies és del 94%, mentre que a la xarxa de Regionals només arriba al 58%. "Els horaris són una aproximació remota a la realitat, quan haurien de ser un compromís seriós per part de les empreses", ha etzibat. El conseller ha contraposat les dades de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), on la puntualitat és del 99%. "Hem acreditat que podem oferir uns estàndards de qualitat superiors als ciutadans", ha assenyalat Rull.
 
Durant la trobada, el conseller ha recordat que només s'ha executat un 2% dels 306 milions que es van acordar el novembre del 2013 per a actuacions prioritàries i que haurien d'haver acabat el 2015. De fet, "el 56% de les actuacions" considerades urgents "estan en projecte o bé el projecte encara no s'ha iniciat", ha explicat. Dels 4.000 milions previstos al Pla de Rodalies, només s'ha executat un 10%.
 
És per aquests motius que el conseller de Territori i Sostenibilitat ha demanat a la ministra el traspàs íntegre de les línies de tren que circulen per l'interior de Catalunya, com serien l'R1, l'R3 o l'R4. "Volem tenir el control dels trens i de les vies, de les estacions i de les catenàries; de la xarxa, en suma", ha recalcat Rull. "No volem donar les culpes a Madrid" del funcionament de Rodalies, "sinó assumir nosaltres la responsabilitat de donar un millor servei", ha dit. "Volem donar la cara i assumir riscos", ha recalcat.
 
El conseller ha avançat que en el transcurs de la seva compareixença parlamentària del dia 22 de febrer farà pública la proposta de com dur a terme un traspàs que, segons la Llei ferroviària estatal i l'Estatut de Catalunya, és possible. Rull ha assegurat que "estem disposats a parlar a fons" tant de la dotació econòmica que hauria d'acompanyar aquest traspàs com de l'operador de la infraestructura, actualment Renfe.
 
Millores a curt termini
 
Mentrestant, el Govern català analitzarà el proper dimarts, 9 de febrer, "les accions immediates" que es poden prendre durant la reunió de l'òrgan mixt de coordinació Generalitat-Renfe.
 
Així mateix, el Ministeri de Foment s'ha compromès amb la Generalitat a convocar una reunió tècnica per examinar les dades d'inversions realitzades a la xarxa ferroviària. "Es tracta de plantejar quines són les actuacions que el Ministeri acredita haver fet", ha explicat Rull, "i que nosaltres pensem que no s'han abordat amb la intensitat que caldria". L'objectiu és disposar d'indicadors comuns que permetin comparar el percentatge real d'execució de les inversions.
 
Seguretat a l'N-340 i a l'N-240
 
D'altra banda, a la reunió també s'ha abordat la millora de la seguretat a les carreteres N-340 i N-240, especialment pel que fa al trànsit de vehicles pesants. Així, en els propers dies es trobaran els equips tècnics del Govern català i del Ministeri de Foment per analitzar les possibles actuacions.
 
El desdoblament de l'N-II a Girona, les obres pendents de la B-40 o els accessos ferroviaris al port de Barcelona també s'han posat sobre la taula com a actuacions a desencallar a curt termini, entre d'altres.