Cercar en aquest blog

4/12/2008

El Govern crea el programa PROFIT per millorar la qualitat en el servei de la restauració


El secretari de Comerç i Turisme, Emili Valdero, juntament amb el delegat del Govern, Lluís Salvadó, i el director dels Serveis Territorials del Departament, Josep F. Monclús, ha presentat avui el programa PROFIT de millora de la qualitat en el servei de la restauració. El Programa per a la Restauració Orientat a la Formació Integral dels Treballadors (PROFIT), coordinat per la Secretaria de Comerç i Turisme, està orientat a la formació i reciclatge de personal en el sector de la restauració per atendre i satisfer millor les necessitats de la clientela. A Catalunya al llarg de l’any 2008 s’impartiran 200 cursos de 20 hores lectives cadascun que beneficiaran un total de 2.500 cambrers.

Prova pilot a Tortosa

Tortosa és un dels municipis on durant el mes d’abril es realitzaran 10 proves pilot (la resta a Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona, Manresa, Lloret de Mar, Sabadell, Caldes de Montbui i Castelldefels) abans de la implantació definitiva del programa.

Un total de 10 alumnes s’han inscrit per seguir el curs que tindrà lloc a l’Escola d’Hostaleria de les Terres de l’Ebre – IES J. Bai de Tortosa. El curs s’iniciarà el proper dilluns 14 d’abril i finalitzarà el 23 d’abril. L’horari és els dilluns, de 9.00 a 13.00 hores i dimarts i dimecres de 16.00 a 19.00 hores. Aquests alumnes procedeixen de cinc establiments: La Torreta de Remolins, Paiolet, Restaurant Mont Caro, Paco’s i Hotel Corona Tortosa.

Contingut del programa PROFIT

El Programa per a la Restauració Orientat a la Formació Integral dels Treballadors (PROFIT) es planteja com un curs de formació contínua amb l’objectiu d’aconseguir una participació i assistència màxima de l’alumnat i una implicació en la practicitat i aplicabilitat dels coneixements total. El curs s’impartirà al mateix lloc de treball si sis treballadors d’una mateixa empresa ho sol·liciten.

La finalitat del curs és formar el personal en conceptes d’atenció al client i qualitat en el servei facilitant els recursos lingüístics més bàsics perquè pugui comunicar-se mínimament en llengua catalana en la seva activitat professional.

El destinatari del programa és el personal sense formació específica en atenció al cient i servei d’hostaleria i amb pocs coneixements de català.

Característiques del curs

El curs consta de 20 hores lectives, 10 de les quals dedicades a qualitat de servei i atenció al client i les altres 10 a vocabulari i recursos lingüístics. Les sessions es distribuiran en una primera part de vocabulari, construccions lingüístiques bàsiques i teoria professional; i una segona part amb dinàmiques de grup i simulacions de servei.

Un cop superat el curs, l’alumnat haurà incorporat les següents habilitats:

· Tècniques de muntatge i preparació del servei bàsic en hostaleria

· Tècniques de servei bàsic en hostaleria

· Habilitats comunicatives: saludar els clients en català i entendre les seves demandes bàsiques així com les seves reclamacions i queixes més habituals

· Dominar els continguts de la carta o del menú diari

El nombre d’alumnes per curs no superarà en cap cas les 20 persones i el mínim establert serà de 10, tret del cas que 6 treballadors d’una mateixa empresa sol·licitin fer el curs. La superació del curs donarà dret a la certificació de les competències assolides per part de la Secretaria de Comerç i Turisme.

Dades del sector a Catalunya

· A Catalunya existeixen aproximadament 20.000 establiments de restauració.

· El 98% de les empreses del sector compten amb presència de persones treballadores immigrants.

· Això representa que 37.000 de les 90.000 persones que treballen al sector, un 41% del total, procedeixen de la nova immigració.

· En el 58% de les empreses les persones treballadores immigrants són el 50% o més de la plantilla total. La tendència de futur dibuixa un escenari en un breu espai de temps on la presència de treballadors immigrants superarà el 75% de la composició de la plantilla.

Valoració dels empresaris

· El 98% dels empresaris de la restauració creuen necessària la formació específica en el lloc de treball per a les persones treballadores immigrants.

· La necessitat de coneixements en tècniques hostaleres i llengua catalana és considerada prioritària per més del 53% de l’empresariat.

· El 84% de l’empresariat del sector considera imprescindible (l’11,2% ho considera important) que el personal treballador tingui coneixements de llengua catalana.

Valoració dels treballadors

· El 60,8% dels treballadors i treballadores immigrants de la restauració considera imprescindible la necessitat de tenir coneixements de llengua catalana (17,6% ho considera important).