El Pla de Suport Vital Bàsic a Educació a les Terres de l’Ebre és fruit de l’acord entre ambdós Serveis Territorials i el Consell Català de Ressucitació per desenvolupar una proposta del programa d’ensenyament de tècniques de suport vital bàsic a la escola. Així, inicialment es crearen grups de treball per establir la metodologia i el material necessari per a dur-lo a terme, tenint en compte els diferents grups d’edat i d’ensenyament. Ara és el moment de posar-lo a la pràctica i, per tant, els dies 8, 14 i 23 de maig començaran les pràctiques als centres educatius de Tortosa: CEIP Cinta Curto per als alumnes d’infantil i cicle inicial; al CEIP El Temple amb els alumnes de primària i, finalment, l’IES Joaquim Bau per a tot l’alumnat d’ESO.
Segons explicava el representant del Consell Català de Ressucitació, Manel Chànovas, “l’escola és el millor lloc per adquirir coneixements i habilitats perdurables, per tant, la formació en emergències dins de l'àmbit educatiu pot ser l’exemple de com una comunitat pot organitzar-se per prevenir i atendre les emergències”. Aquest Pla Pilot però “està pensat per introduir-lo en la formació sistemàtica a les escoles, com una part del currículum escolar, que pot contribuir a reduir les discapacitats i la mortalitat per aturada cardíaca a la comunitat (mort sobtada) i per tant millorar la supervivència” – explicava Rojas.
D’altra banda, també els directors dels Departaments d’Educació i Salut han fet una valoració de l’altre programa transversal amb què treballen des de fa tres anys: el programa Salut a l’Escola. Un programa que implica a les 11 àrees bàsiques d’assistència primària de les Terres de l’Ebre i 20 centres públics i privats de secundària de les quatre comarques.
En aquest sentit, i també amb el nombre de consultes que s’han comptabilitzat durant el curs 2006-07, són 924, “la valoració no pot ser més que positiva, tant pel que fa a l’acceptació per part de l’alumnat com des de la vessant de prevenció mèdica” – manifestava Roldan, que lloava alhora la implicació del sector de la Infermeria del territori en aquest programa.
Aquest programa es duu a terme als instituts de secundària del territori i dóna suport sanitari a l’alumnat, mitjançant una infermera, que atén les consultes dels alumnes “sobretot de sexualitat i salut alimentària però també de les repercussions del tabac o l’alcohol i les drogues” – explicava la coordinadora d’Infermeria, Imma Ferré. A més a més, aquesta atenció que les infermeres fan als mateixos instituts permet “detectar la possibilitat de trastorns en la salut mental i derivar-los als especialistes amb la major rapidesa possible. Una detecció que, per sort, ha estat molt minsa però que s’ha fet amb la immediatesa necessària per evitar mals majors” – comentava Ferré.
Les consultes de l’alumnat dins el programa Salut a l’Escola gaudeixen de la confidencialitat, intimitat i proximitat adients perquè els adolescents s’apropin sense reticències als serveis mèdics.