Cercar en aquest blog
10/14/2008
GERARD GAS: ELS CRÈDITS RÀPIDS
En l’actual situació de crisi econòmica, els consumidors ens podem trobar amb la necessitat de disposar de diners d’una manera urgent per tal de fer front a determinades despeses personals no previstes o extraordinàries (una reparació del vehicle, una reforma urgent de la llar, un viatge, un casament...).
En aquests moments ens vénen a la memòria anuncis vistos a la televisió o als diaris on s’ofereixen crèdits d’una manera àgil i senzilla. Són els anomenats crèdits ràpids, un tipus de crèdit que s’atorga a un consumidor en un termini molt breu de temps per a satisfer determinades necessitats econòmiques
Però són la millor solució? Són tant avantatjosos com semblen en la seva publicitat?.
Els crèdits ràpids tenen avantatges com la seva ràpida tramitació: ens demanen poca documentació, normalment sol ser suficient amb una nòmina de treball, un rebut domiciliat i el nostre DNI; i disposem dels diners en un termini breu, normalment de 24 a 48 hores; no cal que justifiquem el motiu pel qual demanem el crèdit; i ens solen oferir condicions favorables pel que fa als terminis de devolució del crèdit.
Però els crèdits ràpids també tenen inconvenients com el fet que els interessos en la majoria dels casos són molt elevats (en la majoria el TAE supera el 20%); o el fet que en tenir una tramitació ràpida de vegades abans de signar el crèdit no tenim tota la informació necessària.
Des de l’Oficina del Consumidor del Consell Comarcal del Baix Ebre i amb el suport de l’Agència Catalana de Consum volem fer arribar als consumidors diverses recomanacions relacionades amb els crèdits ràpids.
En el cas que necessitem disposar de diners de manera urgent, en primer lloc cal consultar tots els productes que hi ha al mercat, per trobar el més adient a les nostres necessitats i no deixar-nos portar per la publicitat.
Abans de contractar és important vigilar el nostre pressupost i les nostres despeses mensuals per veure si podem fer front a una nova quota.
Cal exigir sempre una oferta vinculant per escrit de l’entitat financera que ens ofereix el crèdit, per tal de llegir-la tranquil·lament i guardar aquest document. I s’ha de llegir molt bé les condicions del contracte abans de signar-lo i comprovar que són les mateixes de l’oferta escrita que abans ens havien fet i que no hi ha cap clàusula abusiva.
És una garantia contractar amb entitats financeres adherides a una Junta Arbitral de Consum i recordem que tenim dret a demanar els contractes en català.
En cas de conflictes hem de demanar els fulls de reclamació/denúncia en l’establiment on vàrem signar el contracte de préstec i si no arribem a un acord amb l’entitat financera, podem tramitar la reclamació a través d’una Associació de Consumidors o de l’oficina pública d’informació al consumidor més propera al nostre domicili, com pot ser la mateixa Oficina del Consumidor del Consell Comarcal del Baix Ebre (977 445 308; www.baixebre.cat).
Gerard Gas i Vilanova
Conseller comarcal de Consum
Consell Comarcal del Baix Ebre