Cercar en aquest blog

3/16/2009

Esquerra demana “un lobby territorial” perquè la connexió en autovia entre Aragó i el mediterrani passi per Catalunya

ERC, per boca dels diputats al Parlament Sergi de los Rios i Marta Cid, i del senador per Tarragona, Pere Muñoz, ha reclamat avui a tots els partits polítics i al món socioeconòmic del Camp de Tarragona i de les Terres de l'Ebre "un lobby territorial conjunt perquè es pressioni el Ministeri de Foment perquè aquest, al seu torn, decideixi fer passar la futura autovia A-68, que ha d'unir Aragó amb el Mediterrani, per Catalunya". "Estem en una cruïlla, i aquesta cruïlla és una oportunitat  històrica pel que fa a la dinamització de Catalunya", ha dit Sergi de los Rios; "des de un punt de vista econòmic, la decició sobre l'A-68 té uns impactes importants per als ports de Tarragona i Alcanar", ha afegit el diputat i portaveu d'ERC d'Economia i Finances al Parlament. 

L'Autovia A-68 està en fase d'estudi previ per part del Ministeri de Foment. Aquest va licitar el 19 de desembre de 2006 l'estudio previo: «Corredor: Mediterráneo - Valdealgorfa. Red de Carreteras del Estado». El Ministeri ha de determinar quina és la millor opció perquè l'autovia vagi des del municipi de Valdealgorfa fins a la costa mediterrània. Va fer públic que estudia dues opcions: que l'A-68 segueixi la traça  de l'actual N-420 (que passa per Gandesa, Móra d'Ebre, Falset, Reus i acaba a Tarragona) o que l'A-68 segueixi la traça de la N-232 i passi de llarg de Catalunya  (d'Alcanyís a Vinaròs passant per Morella). Ara bé, segons Esquerra, "el Ministeri ha de garantir l'estudi de totes les possibilitats abans de prendre cap decisió", ha dit Marta Cid, i "tant el Govern de Catalunya com el Parlament han instat el Ministeri perquè també analitzi una altra opció que passa per Catalunya, és l'Eix de l'Ebre". "ERC defensa les dues solucions que passen per Catalunya, defensem totes dues, no es tracta d'una sense l'altra", ha aclarit Sergi de los Rios. 

Dimecres de la setmana passada, el Parlament va aprovar el següent text de forma unànime: El Parlament de Catalunya insta al Govern de la Generalitat a fer els seguiments dels treballs i els estudis que faci el Govern de l'Estat vers el corredor Mediterrani (format per l'autopista AP-7 i l'autovia futura A-7) i de les seves connexions cap a l'Eix de l'Ebre (Saragossa - Mediterrani). Manifesta com l'opció més positiva, per aquesta connexió, la que establiria el seu recorregut, a Catalunya, per la N-420 amb les màximes prestacions possibles, entenent també que a més hauria d'estudiar la connexió per l'Eix de l'Ebre (C-12) 

Marta Cid ha destacat que "des d'ERC hem treballat pel consens, no podem tractar el tema de l'A-68 en debats interns, no pot ser que les Terres de l'Ebre digui una cosa i el Camp de Tarragona en digui una altra, sinó que hem de buscar la complicitat del teixit socioeconòmic, no podem anar dividits sinó junts la resta de partits i institucions de la demarcació, davant de l'Estat".  "La unanimitat de la resolució del Parlament és el camí a seguir, fins i tot avui dilluns la Cambra de Comerç de Tortosa ha aplaudit la unanimitat del Parlament", ha afegit la diputada ampostina. "Des d'ERC recolzarem qualsevol iniciativa social que comporti un procés de consens territorial que acabi transformant les dues possibilitats catalanes de traçat de l'A-68 en realitat".

L'estat lamentable de la N- 420
 

Tant Cid com el senador i alcalde de Flix, Pere Muñoz, s'han referit a l'estat actual de la N-420, "una carretera maltractada", segons Muñoz. "És una vergonya que s'hagin de fer encara les variants de Riudecols, Corbera i Gandesa, les quals estan en fase de projecte constructiu", ha denunciat el senador. Marta Cid, per la seva part, ha volgut avisar que a Aragó "porten cinc anys fent obres continuadament a l'alçada d'Alcanyís, en canvi la N-420 pateix una deixadesa, certament és sospitós, el nivell d'execució pressupostària de la N-420 és ridícul, el ritme de tramitació dels projectes, siguin informatius o constructius, de  la N-420 és ridícul".  

La diputada al Parlament avisa que "l'Estat ens resta competitivitat al país quan fa les inversions viàries a altres Comunitats veïnes i no executa les que té pressupostades aquí, com a exemple podem citar les tres variants pendents de la N-420, la variant de l'Aldea o l'Àngol d'Alcanar". Marta Cid ha expressat la "preocupació que l'Estat no faci les obres a la N-420 perquè així l'opció de la N-420 no tingui totes les condicions que presenta l'opció de Morella per a l'A-68". 

Pere Muñoz, que és portaveu del grup a la Comissió de Foment al Senat, ha anunciat una iniciativa parlamentària registrada el 5 de març. El secretari d'Estat de Planificació, Víctor Morlán, haurà de comparèixer a la Comissió de Foment per respondre de forma oral, la següent pregunta de Muñoz: Davant les diferents alternatives de traçat que s'han fet públiques de l'A-68,  quin és el capteniment del Ministeri de Foment per perllongar el final d'aquesta via fins la Comunitat Autònoma de Catalunya, i quines previsions de desdoblament de la N420 té el Ministeri en el tram català?