Cercar en aquest blog

11/18/2009

Educació presenta els Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI) a les Terres de l'Ebre

172 alumnes de les Terres de l'Ebre s'han inscrit aquest curs als Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI) que ofereix el Departament d'Educació en col·laboració amb ajuntaments, entitats municipals, empreses, el Servei d'Ocupació de Catalunya i el Fons Social Europeu.  

Aquests programes, que es van posar en marxa per primera vegada el curs passat, posen a l'abast dels joves d'entre 16 i 21 anys que no tenen el Graduat en ESO un itinerari professional i formatiu que els permeti accedir al món laboral i, a la vegada, continuar amb la seva formació.  

Els programes proporcionen formació professional acreditada que capacita els i les estudiants per realitzar tasques d'auxiliar de diferents perfils professionals, com ara mecànica i electricitat, comerç i atenció al públic, cuina, etc., una àmplia oferta formativa que abasta 6 famílies professionals diferents:  

    OFERTA FORMATIVA PQPI's
    FAMÍLIA PROFESSIONAL PERFIL
    Comerç Auxiliar de comerç i atenció  al públic
    Auxiliar de vendes, oficina i atenció al públic
    Edificació  i obra civil Auxiliar de paleta i construcció
    Auxiliar de pintura
    Fabricació  mecànica Auxiliar de fabricació mecànica i d'ajust i soldadura
    Auxiliar de fusteria metàl·lica i PVC
    Auxiliar de mecànica i electricitat
    Auxiliar de serralleria i construccions metàl·liques
    Fusta, moble i suro Auxiliar de treballs de fusteria i instal·lació de mobles
    Hoteleria i turisme Auxiliar de cuina
    Auxiliar d'hoteleria: cuina i serveis de restauració
    Auxiliar d'establiments hotelers
    Instal·lació  i manteniment Auxiliar de fontaneria i calefacció  i climatització
    Auxiliar de muntatges d'instal·lacions elèctriques i d'aigua i gas
    Auxiliar de manteniment i muntatges d'instal·lacions elèctriques i d'aigua i gas
    Auxiliar de manteniment de carrosseria de vehicles
 

El Departament d'Educació organitza diferents modalitats de Programes de Qualificació Professional Inicial segons el model de formació que apliquen i les entitats que col·laboren en la seva posada en marxa: els Plans de Transició al Treball (PTT) i els programes de Formació i Aprenentatge Professional (FIAP).  

PQPI
Pla de Transició al Treball         Formació i Aprenentatge Professional
  • - Organitzats en col·laboració amb administracions locals
- Participació d'empreses 

- Impartits als instituts o en  

   instal·lacions municipals i  

   empreses

- Organitzat en col·laboració 

   amb el SOC

- Impartits als instituts

 

L'oferta dels PQPI es completa amb altres programes, autoritzats pel Departament d'Educació, que organitzen altres institucions.  

Grups reduïts i atenció  personalitzada 

L'atenció personalitzada, la tutorització i l'orientació de l'alumnat són elements claus dels Programes de Qualificació Professional Inicial. D'aquí que els grups que funcionen aquest curs tinguin un nombre reduït d'alumnes, amb una mitjana de 15 estudiants per classe. Gràcies a això, els estudiants poden gaudir d'un acompanyament diari i constant tant en les activitats d'aprenentatge com en el seu procés d'inserció laboral i educativa.  

Per fer-ho possible, els i les estudiants compten amb el suport de docents i de diversos experts professionals presents a l'aula que treballen per aconseguir la continuïtat formativa de l'alumnat adequant els plans d'estudi dels PQPI a les necessitats reals dels estudiants.    

Una porta d'accés als Cicles Formatius de Grau Mitjà 

Finalitzar satisfactòriament un Programa de Qualificació Professional Inicial també permet que els estudiants que ho desitgin puguin presentar-se a les proves d'accés als Cicles Formatius de Grau Mitjà. El curs passat el 70% dels alumnes de Catalunya que van participar en un Programa de Qualificació de Professional Inicial i van decidir presentar-s'hi van superar-les.  

La certificació  acadèmica que s'obté superant el PQPI permet que els estudiants que es vulguin presentar a aquesta prova tinguin reconeguda la part cientificotecnològica de l'examen, de la qual queden exempts. De la mateixa manera, poden afegir un coeficient de 0,25 punts de la qualificacio global del PQPI a la nota final de la prova, sempre i quan hagin obtingut un mínim de 4 punts a l'examen. Per la seva banda, els joves que finalitzen el PQPI amb una nota igual o superior a 8 queden exempts, per complet, de fer la prova d'accés als cicles.  

Estructura dels programes 

Els Programes de Qualificació  Professional Inicial s'estructuren en dos mòduls obligatoris que es cursen durant un any lectiu (Mòduls A i B) i un altre grup de mòduls voluntaris (Mòduls C) que pot fer-se en paral·lel o posteriorment, segons convingui a l'alumnat.  

Els Mòduls A, amb una durada d'entre 400 i 770 hores, aprofundeix en els continguts específics de cada perfil professional i inclouen entre 150 i 250 hores de formació pràctica en empreses. A més, perquè l'alumnat tingui un major contacte amb el món laboral, part de la formació d'alguns programes es cursen a les instal·lacions d'empreses, gràcies als convenis d'impuls dels PQPI que s'han signat amb diferents empreses i organitzacions empresarials.     

Per la seva banda, els Mòduls B, de formació general, són comuns a tots els programes. Aquest bloc dedica entre 240 i 550 hores a desenvolupar actituds i competències que contribueixin al creixement personal dels i les estudiants i els facilitin una inserció laboral estable i satisfactòria. En aquests mòduls, els alumnes aprenen des d'estratègies de desenvolupament personal i laboral (interpretació de nòmines, contractes, etc.), fins a tècniques de comunicació oral i escrita, informàtica o càlcul. També se'ls imparteixen tallers per millorar els seus hàbits laborals i se'ls apropen les eines necessàries perquè coneguin l'entorn socio-econòmic, cultural i social en què desenvoluparan la seva activitat professional.  

Continuïtat en els estudis 

Els i les estudiants que aproven els dos mòduls obligatoris tenen la possibilitat de cursar un tercer grup de mòduls voluntaris de 245 hores que els permet obtenir el Graduat en Educació Secundària Obligatòria. El currículum a desenvolupar en els Mòduls C es correspon, en gran mesura, amb el de l'Educació Secundària Obligatòria per a persones adultes i queda establert en els següents àmbits i mòduls:  

    ÀMBITS MÒDULS (35 h/mòdul)
    Àmbit de la comunicació

    (140h)

    Llengua catalana III

    Llengua castellana III

    Llengua estrangera II

    Llengua estrangera III

    Àmbit científic i tecnològic

    (70h)

    Matemàtiques III

    Matemàtiques IV

    Àmbit social

    (35h)

    Mòdul opcional que l'alumne podrà triar entre l'oferta de formació secundària per a persones adultes: geografia, història...
 
 

Per a obtenir el Graduat en Educació Secundària Obligatòria, l'alumne/a ha de superar tant els mòduls obligatoris com els voluntaris. Això sí, els estudiants que superen els dos mòduls obligatoris (A i B) amb una nota igual o superior a 6,5 queden exempts de realitzar les assignatures d'àmbit social dels Mòduls C.  

La proposta formativa d'aquest bloc, que imparteixen les Escoles d'Adults en paral·lel o posteriorment als mòduls obligatoris, respon a un plantejament flexible i modular. Així es pot adaptar a les motivacions i interessos de l'alumnat i al nivell de formació que té assolit. Per exemple, en funció dels seus coneixements previs, l'alumne pot quedar exempt de cursar fins a dos mòduls del currículum; en cas contrari, si el seu nivell no és prou alt, té la possibilitat de realitzar fins a 4 mòduls preparatoris més.