L'empresa pública Ports de la Generalitat ha adjudicat el projecte constructiu del moll Saliner al port de Sant Carles de la Ràpita, una actuació emmarcada en el Pla especial del port. Aquestes obres tenen per objectiu dotar la zona interior del moll dels Alfacs d'una infraestructura per donar servei a les activitats com el varador i les drassanes, i així impulsar la zona de llevant del port. El projecte, adjudicat a l'empresa Copisa, suposarà una inversió de 2,2 MEUR i tindrà un termini d'execució de sis mesos i mig.
Continua la dinamització del port de la Ràpita
El projecte constructiu del nou moll interior Saliner és una actuació inclosa en el Pla especial del port que suposa un pas endavant per revitalitzar el sector de llevant del port rapitenc, on es desenvolupen les activitats lligades a la construcció i el manteniment dels vaixells, entre d'altres. Activitats que dinamitzaran econòmicament el municipi i el territori de les Terres de l'Ebre.
Moll Saliner
El moll Saliner s'ha de construir a la part interior del sector dels Alfacs del port de Sant Carles de la Ràpita. Amb aquesta actuació es donarà per finalitzada la part interior de la "L" invertida, que conforma el moll dels Alfacs.
L'objectiu d'aquesta obra és completar els serveis portuaris per a l'atrac d'embarcacions. Així, el nou moll tindrà una longitud de 415 metres i un calat de 4 metres de profunditat. Aquesta infraestructura es dotarà de totes les xarxes de serveis i s'equiparà amb norais i defenses per facilitar l'amarratge dels vaixells.
L'execució de l'actuació tindrà un especial seguiment en l'aplicació de mesures mediambientals per garantir la preservació de l'entorn natural del Delta.
Antecedents
El moll dels Alfacs, en forma de "L" invertida, és la infraestructura que delimita el port a llevant. El Pla especial del port de la Ràpita inclou diverses actuacions per impulsar el sector de llevant. En total les actuacions realitzades més la que s'ha acaba d'executar suposen un inversió entre el sector públic i el privat de 25,7 MEUR, en els tres anys, alguns dels quals ja s'han executat per fases:
En la primera fase, es va construir la nova dàrsena interior esportiva. Una instal·lació que optimitza l'espai d'aigua disponible del port, d'acord amb la nova ordenació del litoral català proposada en el nou Pla de ports de Catalunya. Aquesta Instal·lació, que preveu acollir un total de 1.076 embarcacions d'entre 8 i 30 metres d'eslora, ha suposat una inversió de la iniciativa privada de 20 MEUR.
En segona fase, es va executar un vial d'accés al llarg del moll dels Alfacs, que també es va urbanitzar i es va fer la dotació dels serveis a la nova àrea que hi ha adossada al dic de llevant, per tal de potenciar el desenvolupament de les activitats que s'han d'instal·lar en la zona Així mateix, es va fer una vorera com a passeig perquè els vianants puguin gaudir del Delta. A la part interior de la dàrsena, també es va construir el moll Montsià que té una longitud de 260 metres lineals. En conjunt, les actuacions de la segona fase han suposat una inversió de 3,5 MEUR.
Un dels objectius de les obres dutes a terme a la zona de llevant ha estat conservar les qualitat de l'entorn mediambiental. Així, les actuacions realitzades han adaptat elements naturals i geològics de la zona per integrar-se dins de les especials condicions ambientals i paisatgístiques de l'entorn del Delta de l'Ebre.