Cercar en aquest blog

12/02/2010

COMUNICAT DE PREMSA DE LA COORDINADORA ANTICEMENTIRI NUCLEAR DE CATALUNYA

Adjuntem resum de la roda de premsa que aquest matí ha fet la CANC a
la seu del Col·legi de Periodistes de Tarragona.

S'han presentat els documents elaborats per la CANC: Informe sobre els
terrenys presentats per l'Ajuntament d'Ascó per acollir el cementiri
nuclear i Informe sobre la vinculació de l'AMAC amb el Comité Asesor
Técnico de la Comisión Interministerial Emplazamiento ATC.

Aquest matí de dijous a les 11 i a la seu del Col·legi de Periodistes
de Tarragona la CANC ha fet una roda de premsa per presentar dos
informes sobre la candidatura d'Ascó a acollir el cementiri nuclear,
que ha elaborat la CANC.

Per una banda, s'ha presentat l'Informe sobre els terrenys presentats
per l'Ajuntament d'Ascó per acollir el cementiri nuclear (per
problemes logístics aquest informe no estarà disponible íntegrament
fins a darrera hora d'aquesta aquesta tarda o primera hora de demà
divendres). L'objecte d'aquest informe, és el de posar en evidència
els errors, mancances i omissions d'alguns dels factors que intervenen
en la valoració i puntuació de l'Informe de propuesta de
emplazamientos candidatos[[1]], elaborat per la Comisión
Interministerial Emplazamiento ATC i publicat el 22/09/2010, així com
també del document Examen de terrenos presentados por municipios
candidatos (resumen). Municipio de Ascó[[2]] elaborat per la pròpia
Comisión Interministerial Emplazamiento ATC amb la col·laboració del
Comité Asesor Técnico, i publicat en la mateixa data.

Aquests dos informes de la Comisión Interministerial Emplazamiento ATC
contenen greus deficiències per omissió d'elements clau d'acord als
propis criteris del Comité Asesor Técnico continguts en el document
Criterios básicos de emplazamientos para la instalación ATC y centro
tecnológico asociado[[3]]. Aquestes deficiències haurien contribuït a
millorar la puntuació final dels terrenys presentats pel municipi
d'Ascó.

Les principals conclusions de l'informe presentat per la CANC són:

-       Una part important, el 40%, dels terrenys que ha ofert
l'Ajuntament d'Ascó per acollir l'ATC no són adequats (barranc de la
Peixera i Sòl No Urbanitzable C3, definits com a Reserva Natural
Qualificada en les Normes Subsidiàries d'Ascó actualment vigents),
presenten unes fortes restriccions urbanístiques, i no és poden
requalificar d'acord a les diverses normatives que els afecten.

-       Els terrenys aptes queden reduïts al Sòl Urbà P i A7 (1ha.) i
al Sòl Urbanitzable B3 (16ha.), que desprès d'aplicar-los les
corresponents reduccions per cessió (20%), quedarien en 13,8ha.:
12,8ha. de Sòl Urbanitzable i 0,8ha. de Sòl Urbà.

-       Aquest terreny qualificat com a Sòl Urbanitzable (B3) es troba
aïllat respecte el Sòl Urbà (P i A7), i no arriba a les 13ha.
necessàries per a l'ATC. A més, i en l'hipotètic cas que arribessin a
les hectàrees necessàries, presenta una geometria irregular que,
d'acord amb l'establert per la Comisión Interministerial que diu que
ha d'existir una distància de seguretat de 100m. entre l'edifici de
l'ATC i el límit de la parcel·la, no el fan apte per acollir aquesta
infraestructura.

-       Els informes de la Comisión Interministerial ATC i del Comité
Asesor Técnico obvien la presència de les centrals nuclears Ascó I i
II, amb la zona 0 de les quals (radi de 750m. al voltant dels
reactors) hi confronten els terrenys oferts per l'Ajuntament d'Ascó.
També obvien l'existència a menys de 500 metres de la gran subestació
elèctrica per on s'evacua l'electricitat generada per les dues
centrals nuclears de més de més de 900MW de potència cadascuna. Amb
aquesta omissió, la Comisión Interministerial i el Comité Asesor
Técnico no tenen en compte el document Criterios básicos de
emplazamientos para la instalación ATC y centro tecnológico asociado,
elaborat per ells mateixos, i que exclourien els terrenys ofertats per
l'Ajuntament d'Ascó per tractar-se de "Emplazamientos con riesgo
apreciable debido a posibles accidentes catastróficos inducidos por el
hombre (provocados por proximidad a aeropuertos, estaciones y nudos
importantes de transporte, y en general áreas industriales o
tecnológicas que puedan presentar algún riesgo de explosión química o
fuerte descarga energética.").

-       Els informes de la Comisión Interministerial també ometen el
fet que els terrenys oferts per l'Ajuntament d'Ascó estan adossats a
la carretera C-12, que forma part de la Xarxa d'Itineraris per a
Mercaderies Perilloses (XIMP) establerta per la Generalitat de
Catalunya, per al tram "De l'autopista AP-7 a Flix i a l'inrevés: per
la C-44 i C-12."

-       També ometen la consideració de les dues centrals nuclears
d'Ascó com a Zones de interés estratégico en explotación actual o
futura, quan per al Centro Nacional de Protección de Infraestructuras
Críticas (http://www.cnpic.es/), depenent del Ministerio del Interior,
la industria nuclear és considerada un sector estratègic.

-       Els informes de la Comisión també fan cas omís a la
IRP/971/2010, de 31 de març, per la qual es dóna publicitat als
criteris per a l'elaboració dels informes referents al control de la
implantació de nous elements vulnerables compatibles amb la gestió
dels riscos de protecció civil[[4]], aprovada per la Generalitat de
Catalunya, que "no considera viables les noves previsions de
desenvolupament urbanístic, i especialment en sol urbanitzable, a
l'interior de la zona d'intensitat límit a l'exterior (subzona
IA)(establerta pel PENTA per als terrenys compresos entre els 750m. i
3 km. respectes els reactors nuclears), (...)"

-       Per tant, si es consideressin totes aquestes omissions, els
terrenys oferts per l'Ajuntament d'Ascó perdrien puntuació en tres
factors considerats rellevants en l'Informe de propuesta de
emplazamientos candidatos de la Comisión Interministerial. Aquests
factors són: la Calificación urbanística, que hauria de passar d'estar
considerada MB (Muy Bueno) a NA (No Aceptable), y Instalaciones de
riesgo y Zonas de interés estratégico, que haurien de passar d'estar
considerades B (Bueno) a NA (No Aceptable).

-       Considerant aquestes puntuacions fruit de la incorporació dels
factors omesos, la candidatura d'Ascó hauria de tenir 112 punts i no
300 com els atorga l'informe de la Comisión Interministerial. Amb
aquesta puntuació de 112 punts, la candidatura d'Ascó és converteix en
la pitjor de totes les presentades.



Per altra banda s'ha presentat l'Informe sobre la vinculació de l'AMAC
amb el Comité Asesor Técnico de la Comisión Interministerial
Emplazamiento ATC. (s'adjunta en el present comunicat de premsa). A
continuació en detallem les conclusions:

1)    El Sr. Adolf Barceló Barceló a dia d'avui encara seria membre
del Comité Asesor Técnico.

2)    El Sr. Adolf Barceló Barceló hauria col·laborat, com a membre
del Comité Asesor Técnico, amb la Comisión Interministerial ATC en la
realització dels estudis dels terrenys proposats per l'Ajuntament
d'Ascó per acollir el cementiri nuclear.

3)    L'estudi dels terrenys proposats per l'Ajuntament d'Ascó, conté
greus deficiències per omissió d'elements clau d'acord als propis
criteris del Comité Asesor Técnico. Aquestes deficiències haurien
contribuït a millorar la puntuació final dels terrenys presentats pel
municipi d'Ascó.

4)    El Sr. Adolf Barceló Barceló a dia d'avui encara seria
administrador de la societat M & B ADVOCATS ASSOCIATS SL, amb domicili
social al C/ Raval Sant Pere, 31 - P-1ª. de Reus.

5)    El Sr. Marià Vila d'Abadal Serra a dia d'avui encara seria
administrador de la societat M & B ADVOCATS ASSOCIATS SL, amb domicili
social al C/ Raval Sant Pere, 31 - P-1ª. de Reus.

6)    El Sr. Marià Vila d'Abadal Serra a dia d'avui encara seria el
gerent de l'AMAC, Associació de Municipis en Àrees de Centrals
Nuclears.

7)    El Sr. Marià Vila d'Abadal, com a gerent de l'AMAC dona
recolzament a les candidatures dels municipis de Yebra (Guadalajara) i
Ascó (Tarragona) per albergar l'ATC.

8)    Existeix una relació del Sr. Adolf Barceló Barceló amb el Sr.
Marià Vila d'Abadal Serra a través de la societat M & B ADVOCATS
ASSOCIATS SL, societat que té pràcticament el mateix domicili social
que l'AMAC.

9)    La relació professional entre el Sr. Adolf Barceló Barceló i el
Sr. Marià Vila d'Abadal Serra, constituiria una presumpta
incompatibilitat greu pel càrrec que ocupa el Sr. Adolf Barceló com a
membre del Comité Asesor Técnico, i per la relació professional que al
mateix temps mantindria amb el Sr. Marià Vila d'Abadal, que a través
de l'AMAC recolza la candidatura d'Ascó a albergar l'ATC.

10) La CANC anuncia que els diversos grups i persones del territori
que ja van presentar al·legacions a la candidatura d'Ascó en temps i
forma, acudiran al Jutjat Contenciós-Administratiu per interposar un
seguit de recursos, arribant fins al final, per tal que els jutges
aclareixin si aquesta presumpta incompatibilitat greu del Sr. Adolf
Barceló Barceló és constitutiva d'un fet que podria haver conduit a
l'omissió d'elements clau en la identificació dels factors analitzats
en l'examen dels terrenys proposats per l'Ajuntament d'Ascó per
acollir el cementiri nuclear, fet que hauria contribuït a afavorir els
terrenys presentats per aquest municipi en la valoració final que fa
la Comisión Interministerial ATC, i si les conseqüències que se'n
derivarien permetrien l'anulació de la candidatura presentada per
l'Ajuntament d'Ascó.



COORDINADORA ANTICEMENTIRI NUCLEAR DE CATALUNYA (CANC)