Cercar en aquest blog

5/03/2013

La URV dissenya un pla amb més de 80 accions per posicionar Tortosa com a hub turístic de les Terres de l'Ebre

Convertir Tortosa en la gran destinació patrimonial de les Terres de l'Ebre, aprofitant l'època del
Renaixement i la navegació fluvial com a principals reclams turístics del municipi, sense renunciar a
elements complementaris com el turisme actiu i de natura. Aquesta és la principal recomanació que fa
l'estudi "Informe sobre estratègia turística al municipi de Tortosa", que ha elaborat la Universitat Rovira i
Virgili (URV), per encàrrec de l'Ajuntament de Tortosa, en el marc del Pla de Foment Turístic, que finança la
Generalitat de Catalunya i el propi ajuntament. Dirigit pel Dr Juan Antonio Duro, director de la Càtedra
d'Economia Local i Regional de la URV, l'estudi identifica el patrimoni històric i cultural de Tortosa com a
producte prioritari per explotar el municipi turísticament. També han participat en aquest estudi el Dr.
Francesc X. Farré, així com el Dr. Antonio Paolo Russo i la professora Núria Gil. Aquest migdia s'han
presentat els detalls d'aquest estudi a Expoebre, en un acte presidit per l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, que
ha comptat amb la presència dels redactors de l'informe i del regidor de Turisme, Alfredo Ferré.
El document s'emmarca dins d'altres processos de planificació territorial i sectorial, tant a nivell de Terres de
l'Ebre com de Catalunya, i parteix del potencial de desenvolupament turístic de la ciutat en termes de
creació d'empreses i d'ocupació. A partir d'una diagnosi tècnica i de les aportacions de diferents actors
locals s'estableix un pla d'acció format per més de 80 mesures adreçades a convertir Tortosa en un hub
turístic de les Terres de l'Ebre, a través de la coordinació públic-privada a nivell de destinació turística.
La URV contextualitza el potencial turístic de Tortosa en l'actual marc de crisi econòmica, els mercats
emergents, el paper de Barcelona com a destinació i també com a mercat emissor, i fa una diagnosi dels
punts forts i els febles per determinar quines han de ser les línies de treball. L'informe aposta per "convertir
Tortosa en la gran destinació patrimonial de les Terres de l'Ebre i d'obligada visita per al mercat nacional", i
fer-ho "amb criteris de sostenibilitat i amb l'aprofitament òptim dels recursos turístics disponibles". Es
plantegen fins a set línies estratègiques, entre les quals impulsar l'extensió de la Festa del Renaixement al
llarg de l'any-una línia en la qual l'Ajuntament ja està treballant, continuar la regeneració del centre històric,
treballar per sol·licitar el reconeixement de Tortosa com a Patrimoni Mundial de la UNESCO, potenciar la
navegació fluvial, continuar en la millora de la connectivitat de la via verda, i posar en valor el parc natural
dels Ports. L'informe també posa en evidència la necessitat de millorar les connexions ferroviàries, les
carreteres i la necessitat d'una major oferta hotelera singular i de qualitat. En l'àmbit de la comercialització,
s'assenyala que cal crear paquets turístics, fer més captació de turistes de Costa Daurada i Camp de
Tarragona, així com de l'àrea de Barcelona, i fer més promoció, especialment a través d'instruments TIC.
Finalment, l'informe de la URV fa un seguit de recomanacions en matèria d'informació, seguiment i
avaluació, governança, finançament i societat