Cercar en aquest blog

4/25/2016

Pugen un 40% les mediacions i cauen un 11% les reclamacions a Terres de l'Ebre


Foto de la presentació

 









 

La directora de l'Agència Catalana del Consum (ACC), Montserrat Ribera, ha presentat avui la Memòria d'Actuacions 2015 de l'ACC a Terres de l'Ebre. Entre les dades presentades destaca que els ebrencs han presentat 1.019 reclamacions, un 11,7% menys que al 2014. El principal sector reclamat continua sent el de les telecomunicacions i internet, amb el 44,4% de les reclamacions presentades a la demarcació. La memòria també recull que augmenta la resolució de conflictes de consum per la via de la mediació: l'any passat es van fer 668 mediacions, un 40,34% més que al 2014.

 

D'altra banda, al primer trimestre de 2015 es va tancar el procés de tramitació de les preferents de Catalunya Caixa. Durant l'any passat, es va acordar els darrers 34 laudes. Com a dada de tancament, el procés s'ha conclòs amb la resolució de 901 casos per laudes a les comarques ebrenques, que han suposat el retorn de 2.341.989 d'euros als afectats.

 

En el marc de la presentació, la directora de l'ACC, Montserrat Ribera, ha destacat que durant aquest 2016, un dels objectius de l'Agència és "incrementar les adhesions al Sistema Arbitral de Consum de Catalunya, oferir més informació per tal que les empreses i comerços s'adhereixin a aquest sistema arbitral que dóna garantia de qualitat de servei als establiments i al consumidor un plus de confiança".

 

També la directora ha apuntat que és continuarà treballant la formació en les escoles, "i  s'intensificarà la divulgació entre el sector comercial, per tal que empresaris i comerciants coneguin les seves responsabilitats i obligacions vers els consumidors". En aquest sentit, per aquest 2016, l'ACC vol intensificar la col·laboració amb organitzacions del sector com Pimec, la Confederació del Comerç de Catalunya (CCC), o l'Associació Nacional d'Empreses de Gran Distribució (ANGED) amb la voluntat que hi hagi més xerrades formatives.

 

La presentació ha comptat també amb la presència de la directora dels serveis territorials d'Empresa i Coneixement a la demarcació, Mercè Miralles, i del subdirector general de Disciplina de Mercat, Albert Melià.

 

 

2.830 consultes sobre consum a Terres de l'Ebre al 2015, un 32,99% menys

 

Durant 2015, els ebrencs han realitzat un total de 2.830 consultes de consum, un 32,99% menys que a l'any anterior. Al conjunt de Catalunya, es van atendre 50.832 consultes, un 3,78% més. Els principals motius de consultes van ser sobre serveis de telecomunicacions (30,6%), sobre altres serveis generals de consum (20,1%), sobre subministraments bàsics (aigua, electricitat i gas) (el 18,3%) i sobre béns de consum (el 17,4%).

 

Presenten 1.019 reclamacions, un 11,7% menys que a 2014    

 

L'ACC ha gestionat a les comarques de Terres de l'Ebre 1.019 reclamacions de consum, un 11,7% menys que a 2014. Analitzat per sectors, les telecomunicacions i internet aglutinen el 44,4% de les reclamacions; seguit dels subministraments bàsics (aigua, llum i gas) amb el 18,5%; els béns de consum/productes (11,9%), els serveis generals de consum (10%); els serveis financers (8,6%) el transport (5,9%); i la restauració i establiments turístics (0,7%). Al conjunt de Catalunya, l'ACC ha gestionat 16.093 reclamacions.

 

668 mediacions de consum a les comarques de Terres de l'Ebre, un 40,34% més

 

El 2015, l'ACC va resoldre per mediació a la demarcació de Terres de l'Ebre 668 casos, un 40,34% més que al 2014. Aquest augment posa de manifest que la mediació és va consolidant com a eina de resolució de conflictes de consum. El 66,5% de les mediacions (2 de cada 3) han estat per serveis de telecomunicacions i internet; el 13,5% per serveis d'electricitat, gas i aigua; el 6,6 % per béns de consum/productes; el 5,4% per serveis financers, el 4,6% per serveis generals de consum; un 3,3 % de les mediacions han estat per serveis de transport, i un 0,1% per restauració i establiments turístics. Al tot Catalunya, es van resoldre 7.756 casos per aquesta via, un 9,94% més que al 2014.

 

Pel que fa als arbitratges, l'ACC va dictar a la demarcació un total de 161 laudes, un 81,45% menys que al 2014. Aquesta caiguda s'explica per la finalització del procés de tramitació de les reclamacions per les preferents de Catalunya Caixa, iniciat a finals de 2012 i conclòs a principis de 2015. Així, comparant els resultats de l'any 2015 amb els del 2012 (any en que es van resoldre 75 laudes), la resolució de casos per arbitratge a Terres de l'Ebre s'ha duplicat.

 

Analitzat per sectors, la immensa majoria dels laudes (el 90,68%) han estat per serveis de telecomunicacions i internet, seguit a distància dels serveis d'electricitat, gas i aigua (amb el 4,97%), i dels serveis financers (el 2,48%), i dels serveis generals de consum i dels béns de consum/productes, amb el 1,24% i el 0,62% respectivament. Al conjunt de Catalunya, l'ACC va resoldre l'any passat 3.234 laudes.

 

Prop de 3.000 productes alertats i més de 30.000 articles retirats

 

L'any passat es van registrar 2.952 productes alertats a Catalunya,  un 6,32% menys que a 2014. El sistema d'alertes de consum s'emmarca en la política de protecció dels consumidors de la UE, amb un programa d'actuacions sobre productes potencialment perillosos, que permet evitar riscos per a la seguretat. Per tipologia de productes, el 23,56% de les alertes han estat per joguines, seguit del 19,41% per vehicles i motocicletes; el 16,04% material elèctric i lluminàries; el 14,65% roba i calçat; el 7,92% equips de protecció individual; el 6,53% mobiliari i articles de decoració; el 6,34% alertes d'electrodomèstics; i el 1,98% articles de puericultura.

 

Així mateix, l'ACC va retirar 30.647 articles del mercat. Per tipus de productes, la majoria dels articles retirats van ser ambientadors d'automòbil i altres productes de neteja (es van retirar 10.150, un 33,1%), seguit de pilotes i altres joguines (8.276 unitats, el 27%), adaptadors, perllongadors, bases i altres materials elèctrics (8.037 unitats, el 26,2%), ulleres de sol i altres peces protectores (2.259, 7,37% del total), i tovalloles de tocador (1.005 unitats, el 3,27%). Els 920 restants van ser articles de naturalesa diversa.

 

82 actuacions inspectores a la demarcació de Terres de L'Ebre al 2015

 

 L'ACC du a terme la seva tasca d'inspecció i de control de mercat, mitjançant les campanyes de control programades, les alertes i mitjançant les denúncies presentades pels consumidors.

 

Pel que fa a l'actuació inspectora, el 2015 l'ACC va realitzar 82 actuacions inspectores a la demarcació de Terres de l'Ebre. Del total des les inspeccions a les comarques ebrenques, el 84% van ser motivades per una Campanya, el 8% motivades per denúncia. I el 4% realitzades per comunicació, o per iniciativa pròpia respectivament. Entre les campanyes d'inspecció dutes a terme a Terres de l'Ebre durant 2015, destaquen les 50 actuacions de control de formatges i formatges ratllats i les 17 de control de joguines( magnètiques i ventosa).

 

Les actuacions inspectores i de control de mercat de l'ACC a Catalunya han derivat en 416 expedients amb sanció per un import de 6,54 milions d'euros. Les infraccions que han motivat majors quanties en multes han estat les clàusules i pràctiques abusives (el 49,9% del total), seguides de les pràctiques comercials deslleials (amb el 15,93%), i de les infraccions en matèria de normalització, documentació i condicions de venda i de subministrament o prestació del servei (amb l'11,57%).

 

D'altra banda, els ebrencs van presentar 12 denúncies davant l'ACC per vulneració de drets dels consumidors, un 55,56% menys que a 2014. Per sectors, els serveis generals de consum sumen el 50% de les denúncies, seguit de l'energia i aigua ( 16,7%), dels béns de consum/productes, amb el 16,7% de les denúncies;  dels aliments ( 8,3%) i dels serveis postals i comunicacions electròniques (el 8,3%). Al conjunt de Catalunya, els ciutadans van presentar 2.023 denúncies davant l'ACC, un 32,21% menys que al 2014.

 

687 establiments ebrencs adherits a la JACC, el 8,73% del total a Catalunya

 

La xifra d'establiments adherits al sistema arbitral a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) a la demarcació va situar-se el 2015 en els 687, un 0,88% més que el 2014. Al conjunt de Catalunya, els establiments adherits a la JACC van arribar als 7.718; els ebrencs representen el 8,73% del total.

 

Actualment, l'arbitratge de consum segueix sent un plus de qualitat que pot oferir una empresa als seus clients. La confiança que les empreses dipositen en aquest mecanisme es percep en l'augment que any rere any registra el cens d'adhesions a la JACC. Per això, un dels objectius de 2016 serà aconseguir que més empreses encara, se sumin al sistema arbitral de consum.

 

598 alumnes passen per l'Escola del Consum de Catalunya a Terres de l'Ebre, i es reforça la tasca de divulgació entre comerciants

 

La formació ha estat una altra de les prioritats de l'Agència al 2015, que s'ha orientat d'una banda, a les escoles i, d'una altra, als agents econòmics. A la demarcació, un total de 598 alumnes —estudiants de primària, secundària i educació especial— han passat pels tallers programats per l'Escola del Consum de Catalunya (ECC) durant el curs 2014/15. Així mateix, un total de 7 alumnes de Terres de l'Ebre van participar al concurs de consum responsable, Consumòpolis. A tot Catalunya, 23.561 alumnes han participat en els tallers de l'ECC, un 32,37% més que al curs anterior.

 

L'Agència també col·labora habitualment amb els agents econòmics perquè donin la informació adient als seus clients en matèria de consum. L'any passat es van realitzar xerrades formatives adreçades a organitzacions empresarials i gremis, col·legis professionals i altres agrupacions sectorials. A les comarques de Terres de l'Ebre, es van realitzar 5 sessions formatives, amb la participació de 107 assistents.

 

També en matèria divulgativa i de formació, l'any passat l'ACC va dur a terme vàries col·laboracions amb la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), participant en els continguts de la Guia bàsica del comerç no sedentari,  la Guia bàsica de normativa comercial, i en la Breu Guia de bones pràctiques en matèria de Consum, que es distribueixen als comerços associats arreu de Catalunya.