acompanyat de la directora territorial del Departament Empresa i
Ocupació, Mercè Miralles, presenta avui dijous a Tortosa les novetats
del nou Codi de Consum de Catalunya, així com la seva repercussió
sobre el comerç català, en el marc d'una sessió informativa amb les
principals organitzacions empresarials de les Terres de l'Ebre.
Aquesta Llei del Codi de Consum adequa la normativa bàsica i general
en matèria de defensa i protecció de les persones consumidores a
l'activitat actual del mercat; millora el nivell de protecció de les
persones consumidores de Catalunya enfront les lleis anteriors a fi
d'assimilar-nos als estàndards europeus; i unifica en un sol text
legal total la normativa existent relativa al consum.
Des del 23 de gener de 2011 estan en vigor per a les Grans Empreses
les noves obligacions que estableix el Codi de consum de Catalunya.
Mentre que per als empresaris que tenen la consideració de
microempresa o de petita o mitjana empresa, d'acord amb la Recomanació
CE/2003/361, del 6 de maig, el termini d'adaptació és d'un any, és a
dir, hauran de complir les obligacions a partir del 23 de Juliol de
2011.
El Codi de consum de Catalunya amplia, actualitza i millora els drets
de les persones consumidores al nostre país i el dota, en l'àmbit del
consum, d'un marc jurídic complet que vol esdevenir model de
referència en molts sectors de l'activitat econòmica.
Amb la nova Llei del Codi de consum s'aconsegueix:
Unificar amb un únic text legal tota la normativa fins ara dispersa en
matèria de consum.
Millorar el nivell de protecció de les persones consumidores i
incorporar al nostre ordenament jurídic les noves normatives
comunitàries que incideixen en l'àmbit del consum.
Adequar la normativa bàsica i general de protecció de les persones
consumidores a la realitat social i econòmica actual.
Entre les nombroses novetats que incorpora el Codi de consum de
Catalunya cal esmentar les següents:
Es defineix el concepte de consum responsable que esdevé, al mateix
temps, un principi informador del dret del consum.
Tota la ciutadania té garantit un accés més fàcil i proper als serveis
públics de consum atès que n'hi ha d'haver, com a mínim, un a cada
comarca.
Les empreses prestadores de serveis bàsics, com ara les de
subministraments, transports, assistencials, sanitàries... han
d'oferir a les persones consumidores una adreça física a Catalunya en
la qual puguin formular les seves queixes i reclamacions.
Els telèfons d'atenció d'incidències i reclamacions en els serveis
bàsics han d'ésser de franc.
Tot els serveis que presti un empresari o empresària han de tenir una
garantia mínima de sis mesos.
Les empreses han d'adoptar els mecanismes adients per garantir el
retorn de quantitats que rebin per avançat de les persones
consumidores en l'adquisició d'un bé o en la contractació d'un servei.
S'estableix una regulació de les obligacions d'informació i del règim
de responsabilitat en relació amb els empresaris o empresàries que
duguin a terme tasques d'intermediació.
En l'àmbit del procediment sancionador de consum es pot establir que
les empreses retornin a les persones consumidores els imports cobrats
indegudament o les indemnitzin pels danys i perjudicis provats.
Les empreses públiques han d'estar adherides a l'arbitratge i aquest
fet s'ha de tenir en compte en l'atorgament d'ajuts a les empreses
privades.
En definitiva, a partir d'ara, amb el Codi de consum de Catalunya,
l'Administració de la Generalitat i les administracions locals del
nostre país disposen d'un nou marc legislatiu que millora tant les
potestats de l'administració de consum com els drets de les persones
consumidores a Catalunya.
________________________________